Marmagäddan, resan dit och tävlingsdag 2012. 26-27/10-12

Blev tillfrågad i onsdags av mina vänner Andreas och Chára om jag ville joina dem på Marmagäddan. En tävling anordnad av Cecilia Grönberg och Pierre Pirre Westin i vattnet Marma vid Älvkarleby. Tredje året som tävlingen körs.

Hur som, från i onsdags när frågan från Chára och Andreas kom så ja jagade jag reda på hundvakt för lördagen, det löste sig. Tack till J&J för hjälpen!

I fredags åkte jag direkt hem efter jobbet, och packade klart den sista packningen, och begav mig direkt mot Gävle för att möta upp grabbarna. Kom iväg lite senare än jag tänkt och märkte rätt snart att några 7,9mil Rimbo till Gävle var din inte tal om. Haha… Jag körde min V70 med respekt för vägen, kallt och sommardäck är väl kanske inte den perfekta kombon. Hade dock med mig mina vinterdäck i bagaget om det skulle vräka ner snö. För Norrlandsborna Andreas och Chára´s ögon var det helt onödigt med tanke på att de har snö halva året så har de kanske lite mer vana av halka än jag.🙂

20121028-113557.jpg
Ett av Gävles två pappersbruk som sprider golukt i sin närhet. Här i kvällsskrud.🙂

Hade siktet inställt på Andreas boning och efter repeat på låten “Fiska gädda – Gäddhouse DeLuxe” på stereon 73gånger var jag framme.

Grabbarna satt och kittade när jag kom fram. Det som överaskade mig rätt hårt var att de bestämt sig för att trolla hela morgondagen. Mitt fiske är till 99% inriktat på spinn och jerkfiske, men det skulle säkert gå bra.

Andreas hade gjort flera olika matlådor som stod i kylen så där fick jag välja, valet föll på hamburgertallrik.🙂
Jag och Chára var till Ica och handlade ingredienser till morgondagens sallad.
Andreas lagade sen till godlunchen.

20121028-113438.jpg
Stekarna!😀 Blev riktigt gott!

Därefter snackade vi lite om allt möjligt och kollade på roliga klipp på nätet och även lite filmklipp från Andreas tidigare isfiskeäventyr.

Rätt trött efter en riktigt lång dag så lastade jag in Chára i min bil och begav oss de dryga två milen till hans och hans sambos lägenhet. Kikade lite på MMA på tv som Chára brinner lite för. Somnade nästan direkt därefter.

20121028-113448.jpg
Två killar som slåss, rätt onödigt kan jag tycka. hehe..😀

Matchdag

Morgonen startade just 05:23, jag ställer aldrig väckerklockan på jämna minuter av någon oklar anledning. Chára var även han vaken. Vi hoppar i kläderna och hoppar in i min bil. Kör tillbaka till Andreas och parkerar min bil och packar över packning till Andreas Volvoracer. Skapligt fullpackad bil och tre peppade killar åker iväg mot Marma.

20121028-113613.jpg
Dt var några som pumpade upp en fiskeflytring. Vet inte riktigt varför, men hade vart glatt om någon kört med den.🙂

Anmälde oss till tävlingen hos tävlingens föräldrar, mamma Cecilia Grönberg och pappa Pierre Pirre Westin. Vi fick mätbräda 47, och dagen till ära tävlade 53 team.

20121028-113707.jpg
Tävlingens mamma, Cecilia.

20121028-113716.jpg
Sorry Pirre för den rackiga bilden, hade en bättre, men det råkade jag slänga?!🙂

20121028-113605.jpg
Mätbrädor.

Båten hade Andreas och Chára lagt i vattnet dagen innan, så vi behövde enbart packa ner det vi hade med oss. Kyligt var det kan jag lova, innan solen dök upp med sina extragrader var det i kyligaste laget. Såg hur andra personer myste i sina overaller medans jag körde samma kit som jag kör på sommaren. Hade dock piffat till min dress med fleecebyxor och tröja.

Klockan 8 gick startskottet, eller startskott o startskott, hehe.. det var några båtar framför oss som viftade med armarna.😀

20121028-113834.jpg
Inför starten.

20121028-113858.jpg
Många båtar påväg till start.

20121028-113908.jpg
Fint väder dagen till ära.

Vi började som sagt med trolling, jag hade en större Zalt som fick känna på vattnet, dock hade den ingen bra gång i den hastighet vi trollade. Testade lite olika beten, min beteshink bestod av tailbeten, jerkar och mer ytgående beten. Men min nyligen träffade vän Jessika Dolk påminde mig om att blysänkta tailbeten funkar till trolling.

20121028-114511.jpg
Det är vackert vid Marma.

Förmiddagspasset gick segt, ingen av oss i båten fick ens ett hugg. Solen gjorde vad den kunde under dagen, vackert var det verkligen, men värmen fanns inte riktigt. Höll mig dock rätt varm hela dagen, enbart mina tår som vid några tillfällen skrek varnande om förfrysning.🙂

20121028-114727.jpg
Chára med sin fina halsduk.
Han hade nackspärr dagen till ära.

Det blev typ 3 kast med jerkbete under hela dagen, “tvingade” in grabbarna i en vik och drog några kast, körde även lika många jigkast med en OrkaFenix. Men det var en jäkla massa nate och växlighet så vi körde vidare med trolling.

Det fanns ett område på Marmasjön som riktigt många cirkulerade runt runt kring. Vi ville ju inte vara sämre, det var båtar överallt som åkte kors och tvärs med 2-3 flöten släpandes med mört, krokriggning och flöte efter sig.

Tror baske mig 90% av alla tävlanden körde flötestrolling, endel körde trolling som vi. Men trolling verkade vara det vinnande valet. Värt att komma ihåg. 😀

När hungern tryckte på stannade vi till på en liten ö som hade ett vindskydd uppbyggt. Där blev det en finfin baconsallad som Andreas lite snyggt svängde ihop under gårdagskvällen. Smask!

20121028-123603.jpg
Grabbarna, Andreas och Chára.

20121028-114144.jpg
Dagens ride, funkade finfint för tre. Hade vi haft mindre packning hade vi haft det lite rymligare. Men för trolling var det inga problem.

20121028-114220.jpg
Utsikten från lunchön. Flötestrollande båtar runt hela ön.😀

Rätt snabbt efter luchen kom vi igång igen med fisket/trollingen.
Jag hade kört en heldel tailbeten, två olika från Svartzonker i trä. Nu tänke jag istället på Svartzonkers McTail i plast fast jag satt på en paddel. Köpte McTailen av KaggeBagge och satte själv på paddeln. Har fått riktigt bra med fisk på denna.😀

Prövade mig fram med lite päronblyn, just denna gång bestämde jag mig för päronbly motsvarande 27gram. McTailen i sig är sinking och med 27gram bly dök den rätt hårt.

20121028-114527.jpg
McTail med paddel, grym!

20121028-114523.jpg
Vet inte om det syns? Men gäddan lämnade 2 rätt stora tänder i betet, och en liten.😀 Aggresivt, I like it!

Trolla trolla trolla, smack! Skönt hugg, mothugget satt bra och direkt. Drillade in gäddan till båten, där syns rätt tydligt att gäddan inte är krokad speciellt hårt. Andreas hjälpte mig med landningen, och fick till ett riktigt fint gälbågsgrepp på första försöket. Grymt Andreas! En liten krok kunde lätt tas bort från läppen på gäddan.

20121028-114501.jpg
Proppmätt gädda.

Lite fotografering mot mätplankan, och självklart lite posebilder. Gäddans längd visar måttliga 82cm med en vikt av 4,42kg. Riktigt fin tjock mage, och skallen är liten. Här är en gädda som proppat sig full med mat inför vintern.

20121028-114535.jpg
82cm. Ingen jätte direkt. Men gillar proppmätta magar på gäddor.

20121028-114623.jpg
Finfin gädda.

20121028-114703.jpgLite ljusare bild. Vilket litet huvud gäddan har.

20121028-114722.jpg
Fin.

20121028-114717.jpg
SSkum ram jag fick till.. Jaja, rätt bra bild iaf.

20121028-114455.jpg
C&R såklart.

Nu höjdes stämningen i båten rätt rejält, det finns fisk!!😀 Vi trollade vidare, och gjorde så gått vi kunde. I slutet av tävlingen fick vi köra lite på känsla då lodets batteri tog slut.

Strax efter tre togs beslutet att fiska grunt precis utanför där tävlingen startade, vi åkte dit. Andreas Mercury från 75, funkade grymt i början av dagen, och lite sporadiskt hade motorn ingen lust alls att gå på låga varv. Så även skedde när vi kom in på grunda området, jag tänkte jerka och jigga lite, men ladsen belöt att vi skulle avbryta för dagen. Nytt för mig, då jag alltid vill köra in i kaklet. Väl iland tog jag mitt spö och en Salmo Fatso och slängde ett 20-tal kast från bryggan istället. När klockan väl var fyra tog vi upp Andreas båt på trailer.

Avslutningsvis ville jag gärna regga vår fångst, även om vi var långt ifrån vinnare idag, så var det min första placering tävlingsmässigt. Lång kö för att få fotot granskat, kön rörde dock snabbt på sig och vips så var min och även TeamSpäcks första pallplacering ett faktum. Blev en delat 23-25 plats av 53. Jag säger det funkar!😀

Efter att ha vinkat av alla blev det avresa innan prisutdelningen, mkt skulle göras innan kudden kunde nattas.

MEN, jag uppmärksammar vinnande Team Galtarna med vinnande totala längden på 314cm, fördelat på 102, 100 och 112cm. Stort jävfla grattis till er!

20121028-123551.jpg
Grattis till er Magnus Olsen och
Marcus Abrahamsson.

20121028-114733.jpg
Samma pappersbruk i dagsskrud.🙂

Min hemresa var bland de längre jag gjort. Var så jäkla trött, fick köra öppna fönster och nästan skrikande sjunga med i låtar på radio och stereo. Satt och hoppade i sätet och så för att inte somna. Hämtade en av mina hundar, och raka vägen hem. Några minuter framför datorn, sen blev det sömn.
Stort grattis till tävlingsarrangörerna för bra fixad tävling, Team Galtarna för vinsten och tack till Andreas och Chára som bjöd in mig.


Leave a Reply

