Dagens guidning med Ronny Andén. 25/10-12

Dagen började klockan 04:23, den välsignade väckarklockan ringde sin underbara melodi, och jag skuttade upp ur sängen. Solen lyste och fåglarnas kvitter hördes från balkongens öppna dörr. … … zzZZzzzZZzz..

20121026-113714.jpg
Dödligt tidigt.

Nej, det var inte riktigt så det såg ut igår när jag vaknade. Det var mer som en scen ur “Land of the walking dead” eller nåt.😀 Det som var sant iaf var att klockan ringde klockan 04:23 och att jag klev upp. Vågade inte snooza, med risk för o försova mig. Packade ihop mina förnödenheter och tog bussen mot Tekniska 05:18. Rätt skönt med en mörk buss och ca: en timmes bussresa för att vakna till liv.

Väl framme vid Tekniska mötte min chaufför för dagen upp, Micke “CeasarLures” Hedsén. Micke har två barn och bilbarnstolar som tar upp de högra sätena i bilen, därav att han fick benämningen chaufför.😀 Kändes fint, jag bjussade tillbaka med att premiärspela hela “FiskaGädda – Gäddhouse DeLuxe” för honom. Stämningen och musiken var på topp, Micke brassade i ettan på sin Ford och så bar det av mot Trosa.

Straxt efter avfart 138, den sk. Trosaavfarten, skulle vi möte Mr Karlsson, Roger Karlsson, även känd som Korsdraget på Fiskesnack, samt även guiden. Jag var i gott sällskap, både Micke och herr Karlsson är personer som är ute i god tid, så typ 15minuter tidiga var vi. Ronny Andén, vår guide för dagen kom 07:29, alldeles perfekt.

Andén med sin bil, båt och trailer fick ta täten och visa var vi skulle, väl framme skakar vi alla tass och snackar lite medans Ronny lägger i båten. En riktig fiskemaskin, en Rocad. Några år på nacken, men en riktigt finfin båt om ni frågar mig.

20121026-113722.jpg
Rocad, till er tjänst.

20121026-113731.jpg
Fin utsikt.

Peppade till tänderna och med mina, Mickes och Rogers beten tillsammans med Ronnys väderar vi det sammanlagda nyprisvärdet till 3,4miljoner lite drygt och vikten till 2,6 smickarande ton. Haha.. Hela båten fylld med beten och 3 glada förväntasfulla fiskargubbar + en guide med hyffsad erfarenhet (30 år!!) .

20121026-113738.jpg
Ronnys rätt påhälsade Westinjerkar.

Jag har ingen koll vart vi åkte, vet bara att det fanns vatten och kobbar överallt. Hehe… men Ronny hade koll kan jag säga.

20121026-113747.jpg
Fiiiiiska gäääääddaaaa!

Fisket började klent, några hugg och några efterföljare och men ingen som ville hugga. På ett ställe vi stannade såg jag 4 (!!!!!!) gäddor stå och chilla, utan att påverkas eller imponeras av 4 fiskares beten som förföriskt tog sig förbi.😀

20121026-113758.jpg
Denna gäddan beslöt sig för att syna insidan av vår båt.

20121026-113835.jpg
Roger hade bra fiske med sina Svartzonkerbeten.

20121026-113856.jpg
Inside edition gädda.

På samma ställe kör jag med en M/G-spinnare, jag ser betet komma in mot båten, och betet möter en gädda av helt ok storlek, de “simmar” rakt emot varann, men gäddan bara simmar rakt förbi. Lite komiskt. Ungefär så började vårt fiske. Vi såg fisk överallt, om det var hugg så var det vid spinnstopp och “huggkänslan” var enbart för gäddan inte orkade stanna och simmade in i betet typ. Det var lite som att fiska öring, fast gäddorna anföll med stängda munnar.😀

Tillslut och innan lunch hade vi 2 landade gäddor. Med lunch menar jag tidsmässigt, och inte att vi åt, för det valde vi att hoppa över idag. Det var fiske rakt in i det sk. kaklet.

20121026-114225.jpg
Micke bad mig speciellt att lägga upp denna bild.  :)

Någon gång kring 13-14 släppte det. Det var blandade skurar, vi fick alla fisk, men det ska verkligen lyftas fram att Roger utmärkte sig en smula. Han drog gädda som om det vore hans jobb.
Min första fisk tog på ett litet CeasarLuresbete som heter Burns. Färgen var typ skitmört med lite röda inslag. Grymt var det! Burns var det enda betet av samma modell som vi alla fiskare i båten fick fisk på, i olika färgsättningar också. Så passa på att köpa dig ett eget. (http://caesarlures.blogspot.se/ eller mejla Micke direkt: mikael.hedsen@hotmail.com)

Vi besökte en mängd ställen där förutsättningar för stor gädda var på alla sätt och vis lovande, men de riktigt stora uteblev idag. Micke hade på en hyfsat gädda som visade rygg vid ytan men släppte och den hade helt klart lite pondus.

Vi var inne i en rätt stor vik, med dubbla lager vass varav vi fiskade emellan i den fåra som var. Där fick jag mitt nya betes första gädda!! CeasarLures som målat mitt bete skrev namnet på betet på ryggen. “Rape me”. Haha,, vaffan.. budskapet till gäddorna var rätt klart, men aningens magstarkt för eventuell tillverkning. Hehe.. Så “Rape me” namnet kommer justeras en smula Micke, men first edition kommer alltid heta ovan nämnda namn. Färgsättningen heter “ThePikeFather”. Glädjande och ha en färgsättning uppkallad efter sig!!!

20121026-113916.jpg
Första “ThePikeFather”-betet får komma ut och se världen.

20121026-113925.jpg
Som jag nämnde. “Rape me!”  🙂

20121026-113946.jpg
Signature, dock gjord av Micke. Men iaf. Mitt första.  :D

20121026-114247.jpg
Så fin mitt köra bete. 8 gäddor totalt tog hon.  🙂

20121026-114306.jpg
Rape me´s första gädda, ever!

20121026-114937.jpg
Haha.. tummen upp på varje kort. Vad är grejen. Glad iaf är jag över gädda på egengjort bete.

20121026-114943.jpg
Koncentrerad,, krokar är vassa grejer.  🙂

Just ovan visade bete kör jag EagleClaw på, fick upp en gädda där kroken gått av och på splitringen satt bara krokcirkeln. Haha.. seeemst!

Vi fick även se en gädda som smackade på en braxen, kom simmande mot båten med braxen i munnen, bara braxen vägde typ 1,5 kilo. Mäktigt att få bevittna, försökte ta kort, men fisk under vatten, småvågor och ljusets reflektioner gjorde det typ omöjligt att få med på kort. Jag försökte iaf.

Micke såg en stor älg, dock var det ingen annan som såg den… jag höll ett vakande öga på grabben så att han inte smygsöp, men det var lugnt. Kanske var en riktig älg han såg iaf.😀

20121026-114430.jpg
Efter älg kommer gädda brukar alltid Micke säga.

Vädret skulle enligt väderrapporten bjuda på rätt hårt vind, men verkligheten var en helt annan. Visst, det blåste endel, men på många ställen var det istortsett stiltje. Stiltje och gädda är ju som bekant kanske inte den bästa kombon!? Men igår var ett undantag, det var främst under dagen på de lugna ställena gäddan smackade på. Hehe, det är bland annat det som är skoj som fiskare. Man kan ha små grundregler och tips som man följer, men gäddan och naturen moves in mysterious ways.😀

20121026-114106.jpg
Vi önskade oss mycket moln, men det var generellt lite moln under dagen. Fin skärgård bjuder Trosa på!

Eftermiddagsfisket var klart mycket bättre, det släppte lite. Vi hade några dubbel och trippelhugg i båten. Micke lyckades med en klassisk “tre kast, tre gädda”.. På fjärde kastet svek Mickes nerver och han brassade in betet i vassen, med ordentlig kraft, precis som en stark karl skulle gjort.

20121026-114357.jpg
Micke drar gädda på egensnidade CeasarLuresbete.

20121026-114546.jpg
Micke posar med Mcmanus i gäddfärgen som levererade bra igår.

20121026-114741.jpg
Roger “Korsdraget” Karlsson i skymningssol. Mkt bra på ett kort. Gädda, trevliga Roger och vacker natur! Grym kombo!

Tror det även var Micke som fick en rätt hyffsat stor gädda som hade ngn form av scolios, eller iaf ryggproblem. Han var pigg som attans iaf och fick simma tillbaka till sina polare.😀
20121026-114806.jpg
Scoliousgäddan, kolla ryggen!!  (Stavning?)

20121026-114923.jpg
Ronny krokar av gädda 12.

20121026-114912.jpg
Trupptransport. Mot nya gäddställen.

Ronny räknade alla hugg och efterföljare under dagen, vi fick totalt ihop till 62 missade gäddor. Helt bananas!😀

20121026-114134.jpg
Ronny krokar av gädda nummer, 36.

20121026-114141.jpg
C&R.

Eftermiddagen bjöd på bra fiske för oss alla, men Micke och Roger måste lyftas fram som de vassaste fiskarna dagen till ära.
Jag var trots avsaknaden av grov gädda glad över dagen. Mycket fisk med tanke på förutsättningarna, jag fick se mkt skoj i naturen, träffa 2 nya bekantskaper med Roger och Ronny, samt självklart fiska med Micke som jag inte gjort tidigare.

20121026-114203.jpg
Roger drar gädda.

20121026-114906.jpg
TPF kör alltid tummen upp!?

20121026-114918.jpg
En tumme upp till. Rätt mörka kort, ska snacka med fotografen.

När det blev mörkt vände vi skutan mot upptagningsrampen igen, en riktigt fin dag led mot sitt slut. Vi tog farväl till Roger och Ronny för denna gång. Jag och Micke satte oss till tonerna av “FiskaGädda – Gäddhouse DeLuxe” i bilen och styrde kosan mot Stockholm igen.

20121026-114836.jpg
Ni ser ju själva var Sagan om ringen spelades in. Typ Mordor eller nåt sånt hette det,, precis utanför Trosa?!

Har också lärt mig nytt uttryck av Ronny: -Gäddvarning på Klas där… (hördes varje gång någon gjorde ett bra kast.)    :)

Tack Ronny Andén för bra guidning och till alla andra inblandade för en riktigt skoj dag, det får vi snart göra igen!!

20121026-114842.jpg
ThePikeFather och Ronny Andén.


Leave a Reply

