Dagens ByggaBetenKurs med CeasarLures.

Dagens började att jag hälsade på min mamma på sjukhuset som opererat in en ny pacemaker. Hon mådde ganska bra så det kändes bra och se henne. Var där från strax efter lunch till 16.

16:11 kommer en silverfärgad Ford in på sjukhusets parkering, det var Micke. Micke är grundare av Karma, en insamling till förmån för Unicef. Han är även betesbyggaren som går under namnet CeasarLures.
20121018-232948.jpgMicke har en snyggt brandad bil må jag säga!!🙂

Micke och jag kom i kontakt med varann genom Fiskesnack från början. Jag utnämnde Micke till dagens hjälte på min blogg här tidigare iår för hans arbete med just Karma. Idag blir det en ny hjältetitel till dig Micke. Här är anledningen:

Jag har tidigare som ni säkert alla läst gjort ett jerkbete efter min rookieförmåga och de maskiner jag har tillgång till. Har även snackat runt med massa olika människor om betesbyggande och airbrushmålande. Micke är en av dem som jag pratat med om just sånt.

Efter vi var på AIK-matchen här för några veckor sedan frågade Micke om jag ville följa med någon kväll och lära mig lite om betessnideri. Mitt svar…. hehe… JA!!

Idag var då äntligen dagen då vi skulle köra.
Vi började med pizza på en lokal pizzeria i Täby. Helt godkänd pizza må jag säga, blev någon kebabvariant.😀

Sen knatade vi till Mickes verkstad, och tjena hej. Vilken jääävfla verkstad sen. Där fanns allt! Rena himmelriket.😀

Jag hade gjort en mall på hur jag tänkt mig mitt bete. Jag ville ha ett lite mindre jerkbete, det var det enda jag hade i åtanke.
Fick början med att klippa ut min mall från A-4papper och måla av på en pappmall.20121018-232955.jpgMallen.

Sen mätte vi träbitar, jag ville ha 18mm´s tjocklek, och vi lyckades hitta en bit som var 19mm, close enough.😀
20121018-233001.jpg
19mm blev perfekt.

20121018-233008.jpgPapper och pappmall, samt träbiten tilltänkt till betet.

Måla av mallen på ekbiten och markera var krokhålen ska sitta. Sen till sågen för att såga ut betet. Väl klar med det, var det några steg bort till pelarborren. Den använder man för att borra ur ett eller flera hål för viktningen. Jag valde ett, placerat rätt mittcentrerat.
20121018-233016.jpg
Blev rätt bra.😀

Sen fast med betet i skruvstäd och borra hål för krokarna och skruvöglorna. Därefter blev det rundrasp och runda av alla kanter på betet och avslutar med lite sandpappring med ett grovt och ett lite finare. Nu börjar betet se ut som ett bete.
20121018-233025.jpg
På bilden syns betesbyggare ThePikeFather i aktion med grym borr.

20121019-131249.jpg
Do the rasp, yaaäääh!

20121018-233037.jpg

Efter raspning och sandpappring.

Här tar viktningen vid, Micke har färdigpreppade vikter i gummisnoddar. Vi testade oss fram i vattenkar, min önskan var ett långsamt sjunkande bete och 8gram bly visade sig passa min godbit perfekt.

20121018-233045.jpg
Smart gummisnoddsfunktion för invikting.

Efter viktning klippte vi till en rundad blybit till exakt 8gram med hjälp av en våg. Ner med blyt i det pelarborrade hålet och sen spacklar man igen hålet. Nu kunde vi inte göra så mycket mer på det betet innan det torkat färdigt.

Nu gick vi in i lokalen som Micke målar i. I torkskåpet stog ett gäng grundmålade kroppar till Mcmanus tail.

20121018-233115.jpgGrundmålad och klar för målning.

En av dessa fick jag, fick en liten genomgång hur airbrushen fungerar och fick testspraya lite på en pappskiva. Det kanske ser enkelt ut att spraya, men vid mitt skegg, det var baske mig inte enkelt alls. Att justera mängden luft och färg var en konst i sig.😀

20121018-233050.jpg
Här är sånt jag gillar. Hamstring, så mycket färg. Gryyymt!🙂

Hur som haver, jag beslutar mig för att köra en firetiger variant. Med överseende och stöd av Micke sätter jag igång med den gröna färgen.

20121018-233120.jpgSnygg grön färg.

Sen tar det gula vid, här får jag en liiiiten fläck där jag kommer för lite nära med sprutan, lyckades med luftens hjälp göra ett litet märke. Luften trycker liksom bort färgen och skapar en fläck.. hmmm, kanske inte så bra förklarat men ni förstår säkert.😀

Avslutar med rött tänker ni, icke! Det blev en het orange färg. Blev riktigt fint! Därpå blev det att spraya gälar, inte världens lättaste som nybörjare. Men tycker jag fick till dem riktigt bra. Sist med inte minst munnen. Tadaaah!
20121018-233130.jpg
Mitt bete med färgsättningen klar. Micke har dragit på lite brun färg.

20121019-131254.jpg
Ko
ncentrerad till tusen.  :D   Hehe..

Välja ögon, valde mellan svart cirkel och gul. Gul vann. blev riktigt fint!! Sen fick jag välja mellan tail och paddel. Valde en guldglitterpaddel som till slut ska pryda mitt CeasarLures/ThePikeFather.
20121018-233228.jpg
Mun och gälar på plats.

20121018-233233.jpg
Ögonen på plats också.😀

20121018-233258.jpgDet finns mycket att önska av min signature. Med för att vara första signaturen får det duga.😀

Mellan lite torkperioder visade Micke hur han sprayar ett bete, skillnaden är att han arbetar snabbt om man jämför med mig, och hans bete blev 10 resor snyggare.😀

20121018-233149.jpg
Efter den bruna färgen Micke började med blev det lite gult.

20121018-233155.jpgPå med lite mörkare brun.

20121018-233203.jpg
CeasarLures sprayar på gälar. Blev riktigt fint!

Innan vi avslutade för kvällen lackade vi mitt bete med första lagret Epoxy från C&W. Sen wips in med det nylackade betet i CeasarLures torkhjul.

20121018-233316.jpg
Mitt bete snurrar runt i torkhjulet, ska bara komma på något bra namn till den lilla.😀

Kvällen har varit sjukt lärorik och Micke har varit en grym lärare!

Till dig Micke: Att du “offrar” en hel kväll för att lära en rookie som mig hur man bygger beten och bjuder på din kunskap, material, lokal och skjuts är så jäkla beundransvärt! Människor som du gör mig glad och ni är inte många som så osjälviskt bjuder på sig själva. Du är en bra människa! Stort jäääkla tack. I owe you one!

Gott folk, gå in på Mickes/CeasarLures hemsida, och köp om inte annat ett bete.

Exempelvis: Mcmanus tailar för 230:- inkl frakt!!!!! Riktigt prisvärda beten med snygg finish och som levererar fisk!
Dessa beten skrevs det om i Fiskfeber under rubriken: “8 heta svansviftare”.

Bygger du beten eller har något fiskerelaterat att skänka och vill stödja Unicef genom Karma2012? Kontakta Micke på: mikael.hedsen@hotmail.com

 

 


7 responses to “Dagens ByggaBetenKurs med CeasarLures.

Leave a Reply

