Dagens kortfiske i min sjö. 13/10-12

Idag hade jag egentligen inte tänkt fiska. Men möjligheten gavs, och någon gång vid 14:00 så packade jag lätta väskan och begav mig till min sjö.

Aningens kyligt idag, men finfint väder, solen var framme lite då och då. En riktigt fin höstdag, jag ankrade upp vid min standardvik.

Började starkt med en gädda som högg på en hyffsat stor OrkaJig, den här fick jag av OrkaPresidenten Jovica, en i mina ögon riktigt het färg!
20121013-204343.jpg
Gäddan bryter ytan.

20121013-204348.jpg
Orkajigarna levererar.

20121013-204354.jpg
C&R såklart!

20121013-204426.jpg
Bra krokad.

Gädda nummer två var rätt stor, men den var rätt hårt krokad, så efter operation så ville jag bara få tillbaks den så snart som möjligt så den har jag inget kort på. Eftersom viken levererade hängde jag kvar där rätt länge.

Nästa gädda var lite unik, jag kände som småhugg, gjorde mothugg… ingenting, kände hugg och tyckte jag gjorde bra mothugg. Väl inne vid båten ser jag att gäddan har linan i munnen, och ett eller om det var två varv med lina och tafs runt sig. Sen sitter jiggskallekroken i sidan på gäddan. Snabbt upp, kort, inga problem att få loss kroken, och gäddan simmade piggt tillbaka ner i djupet.

20121013-204445.jpg
Hyffsat storlek, mindre bra krokad.

Efter denna incident kapade jag en cirka 3meter och knöt om tafsen. Verkar rätt onödigt att chansa på att köra vidare med samma lina när den vart inne i en gäddkäft.😀

Jag fortsatte på samma ställe, hade ankrat rätt nära vassen. Så drog ett 10-meters kast i en vassvinkel, såg och kände att något var på. Såg även en gäddkropp vid ytan, lagom stor. Den måste ha missat min jigg rätt så brutalt. Jag vevade in och drog ett likadant kast igen. Lär jiggen sjunka, första spödraget kom ett rätt mäktigt hugg. Mothugg ala bonör, fick lätta rätt mycket på bromsen, denna gädda var inte ett dugg sugen på att komma upp i min båt. Den fick trötta ut sig lite, sen blev det gälbågsgrepp och besöka insidan på min båt.

Aningens svårt att fota när man är ensam, men bilderna visar en bra tilltagen gädda. 6,53kg stannade vågen på och skönt med en gädda över metern, 102cm.

20121013-204457.jpg
Gälbågsgrepp. Berkleyjig, 15grams jigskalle superlimmad på plats.

20121013-204502.jpg

Blötlagd båt, den är hal som den är, men för att skona gäddan hällde jag en massa vatten. 102cm lång. Enormt vackert exemplar!

20121013-204532.jpg
Inga skador vad jag kunde se på denna praktfulla dam.

Nu kände jag mig rätt klar med viken, och tog min klassiska “korta rundan”. Första stoppet var stendöd, har vart mindre bra iår, men den är påvägen så brukar köra några kast iaf.

Sen bar det av till den korta rundans långvass, här var det små hugg, ingen som var sugen på riktigt. Jag jiggade mest idag, men just denna del av sjön har bra mycket växter, och efter 36:e kastet med en jäkla urskog på krokarna så bytte jag till lite mer ytgående jerkbaits. Gjorde inte så stor skillnad, fick “skog” på krokarna iaf.😀

Nu testade jag ett nytt bete för mig. Köpte det enbart för det gav mycket fisk på guidningen med Tomas Edenfeldt förra året. Från I-fish och modellen TheVicar. Första kastet kom det en mindre gädda upp. Skoj!

20121013-204540.jpg
Fint ljus. TheVicar gav en gäddbaby. 😀

Det började skymma, och jag rodde tillbaka mot båtstranden, bondtrollade Orkajigg och fick mig en liten gädda precis innan jag var framme. Dagens 6:e och sista gädda. Mysig korttur på sjön, skönt att få en lite större också.

20121013-204636.jpg
Min vackra sjö.

20121013-204653.jpg
Bondtrollad gädda. Bra krokad den också. Grym färg va!?  OrkaJig!

Det blev sallad till middag och nu väntar jag på romantisk komedi på typ 4:an. Skön avslutning på en bra dag.😀


2 responses to “Dagens kortfiske i min sjö. 13/10-12

  • Rydbeck

    Härligt! Jag kör också med orka shadjiggar, största (26cm) men har inte fått något på dem ännu.. Vad kör du för skallar till de största? Har för mig att mina är 12/0 15 gr.

    MVH

    • ThePikeFather

      Smooth.. Ja, Orka kirrar fisken.
      Dessa tror jag inte är den största Orkan, men jag kör lite olika, beror på vad som funkar. 10-15-20gram, o 2 stingers på den största i min sjö som är rätt grund. Andra ställen kan jag köra tyngre skallar också. Haha.. vilket bra svar. Men testa vad som funkar där du fiskar kompis!
      //Klas

Leave a Reply

