7/10-12 Värmdöfiske.

Dagen började med att väckarklockan började tjuta 04:27. Upp direkt för att inte somna om, galet morgontrött som man är.

Sätta på lite vatten till kaffetermosen och sen bar resan av mot Stockholm och Vasastan för att hämta Linus.
20121009-005450.jpg
Mörkt som attans på morgonkulan numer. Hösten är här!

05:40 packar vi in Linus packning i min bil och beger oss till Posa som bor på Kungsholmen. Posa sover dock björn och vägrar att vakna, så vi låter björnen sova och åker för att kasta loss med båten och komma ut tidigt.

Strax innan 07:00 så är vi till havs, och kastar beten längs vass och grund. Linus har precis fått tillbaka sin BusterBig med nytt golv, och pulpeten sitter numer fast.😀 Grymt!
20121009-011404.jpg
Ni ser ju själva vad glad han är för nya golvet!? 🙂

Jag kör mycket jig, Orka och Berkley, funkar sådär.
20121009-005501.jpg
Köpte en spinnerbaitkropp på Lundgrens, och återanvände bakre kroppen från en paj M/G-spinnare, gjorde en egen främre krokfunktion och pimpade med nya och beggade Coloradoskedan, samt lite kulor och bling. Rött nagelack från “sambon” för den fina polska känslan. Än så länge står den utan gädda.🙂

Posa väljer tillslut att dyka upp. Vi har ankrat så vi kan se när Posa enorma Tahoe dundrar förbi på vägen. När vi väl förvissat om att Posa är med i båten så sätter ett 12 timmars fiskebonanza igång. Vi tre nöter baske mig alla beten som kan tänkas uppskattas av gäddan. Linus börjar med gädda på skeddrag vid ett grund.
20121009-005546.jpg
Linus opererar gärna med peang.

Någonstans efter första gäddan kommer solen fram, och det blir faktiskt riktigt behagligt varmt. Stämningen är god och vädret smeker våra fiskekinder. Vi nöter vidare och Linus fortsätter dra gädda, tror nummer två kommer på hans specialtackel svartzonker bete.
20121009-005625.jpg
Limpan nöjd, vilket är helt på sin plats.

Inga storlekar att prata om, men fisk. Linus gäddor får iaf igång Posa för det är han som är näst på gäddtur.😀 Samma här, vi pratar gäddor mellan 0,5-2kg. Jag peppas att fiska mer, tog det inte mycket lugnt alls under hela dagen. Men helt dött, tror inte jag har ett enda hugg. Kör mina klassiker, inte ens Salmos Fatso funkar.😀
20121009-005636.jpg
Borde vara jag som ger gäddorna som inte vill hugga onda ögat, istället får jag det från Posas gädda.

20121009-005659.jpg
Posa lyssnade på mitt råd att köpa sig en SalmoFatso10 i färgen TT. Jag tror inte han ångrat sig.😀

20121009-005712.jpg
Vacker natur i Värmdötrakterna. Posa och Linus fiskar!

20121009-005723.jpg
Lite mer fin natur. Det blir så vackert ljus på hösten vid vissa tidpunkter på dagen.

20121009-005748.jpg
Vackert!

Mitt DoomBell bete råker komma för nära lite berg, landar och låter “smärta”, för betet alltså, delar flyger och landar överallt. Jag vevar in, och betet saknar ögon, är sprucket och av! Kanske inte så konstigt att det går sönder, men detta bete gick inte sönder, det imploderade och upphörde att existera typ.😀 Jaja, trist! Men livet går vidare.😀
20121009-005757.jpg
Kvalité? Sen är iof frågan, ska ett bete klara av närkontakt med sten?

20121009-005807.jpg
Fint ska det vara, Värmdö Golfklubb, här säger gäddorna “bliiiibb-bliiiibb”.

Limpan passar även på att avsluta sitt gäddfiske med dagens största på sin stoora 4-playwobbler.
20121009-005815.jpg
Stor för dagen.😀

När solen börjar gå ner beger vi oss till vassarna där vi startade dagen, precis när solen slänger iväg sina sista strålar komma mitt hugg, som jag inte missar. En liten liten gädda kommer över ytan, inte dagens minsta, hehe, men likväl en liten liten. MEN, jag slapp nolla.
20121009-005914.jpg
Liten en. Jag vill inte ens vara med på kort. Hehe.
20121009-005945.jpg
Tre killar nöter vass.

En underbart trevlig dag med två goa vänner.
Dagens slutade:

Linus: 6 gäddor.
Posa: 2 eller 3 gäddor.
Klas: 1 gädda.


Leave a Reply

