Nynäshamn FiskeOpen*. 29/9-12.

Kan väl börja med att nämna att jag är trött som en gammal man, är iof rätt gammal men menar riktigt gammal. Ja, ni förstår säkert vad jag menar. (?) Så det blir inte mitt längsta inlägg idag.
Jag och Crille ställde upp i Nynäshamn FiskeOpen* idag, ett glatt jäkla gäng som samlas varje år. Iof var alla som ville välkomna, men kändes lite som om de som var där var polare sedan länge. *=Ingen aning om vad tävlingen heter, men i Nynäshamn är den, och Open låter lite sådär tävling. 😀

Hur som, min väckarklocka började ringa precis efter 06, trött i mössan gick jag egentligen bara upp och trillade i kläderna och startade bilen och körde mot Täby för att hämta upp Chrille. Han skyllde på att hans turbo var paj på hans bil. Men jag vet att han på nära håll enbart ville studera mina rallyskills, därav att han ville jag skulle köra. Nog om det.
20120929-222926.jpg
Går man upp tidigt får man iaf se en finfin himmel.

I typ 390kmh tog vi oss från norrort mot Nynäshamn, stannade på Coop och inhandlade dagens fynd, kokostoppar innan vi tog oss till Chrilles båt och båtplats. Packa packa och kasta loss. Några minuters åka innan vi kom till startviken, kastade “ankar” och gick iland och anmälde oss. Träffade på Kalle som anordnar tävlingen och C och Kalles polare Fredrik. Trevliga killar!

20120929-223009.jpgMorgonstund innan starten.
20120929-222935.jpg
Båtar parkerade på rad.

20120929-222959.jpgSå jäkla glatt, en feet jäkla jänkarbåt med typ v46:a som mullrade och typ en gammal bogserbåt. Man tager vad man haver när man ska fiska.

09:00 gick startskottet, vi begav oss iväg mot de längsta vassarnas underbara domäner. Chrille har lite koll på området. Jag hade dagen till ära med mig mina finfina nya Berkley Pulse Shadar, (spana in “Dagens bete” från idag) började med att köra med dem.

20120929-223450.jpg
Gäddan gillar Berkley Pulse Shad !

Napp nästan direkt, sen flöt det på, hugg, hugg, hugg, hugg, missat hugg, hugg, hugg osv. Helt galet! Det slutade med att jag fiskade sönder, eller jag och jag. Det var gäddan som bet av stjärten på jiggen, just ja… “jag” fiskade sönder jiggen, och bytte till en vit, drog några gäddor och beslöt mig för att köra en brun/vit igen. Det var de 2 (3) betena jag körde på hela dagen.
20120929-223534.jpg
Vacker natur i området.

20120929-223621.jpg
Lika bra att köra några naturbilder till. 😀

20120929-223636.jpg
Rätt mycket maneter i vattnet!

Hade massa andra jigar och wobblers, jerks, skeddrag som jag hade planerat att köra med. Men var så nöjd med jigen, och den levererade verkligen.
20120929-223432.jpg
Chrille och jag drar dubbelhugg.

Vi båda hade bra flyt hela tiden fram till sen lunch vid 12-13, sen dog fisket ut för oss. Längre perioder flöt på utan att gäddan visade sig på våra krokar. Fick en massa följare till båten, men ingen som var modig nog att bita ordentligt.
20120929-223500.jpg
Jiggarna i lådan fick vila hela dagen, det var bara jigskallar och mendit och superlim som användes. 🙂

20120929-223649.jpg
Beten i vila, Chripster bytte iof beten under dagen. Men min svarta beteshink var iaf i vila.

Strax innan 15 begav vi oss tillbaka mot starten, och fiskade av de vassar påvägen som vi stötte på. 15:00 var det slut och samling vid utgångsviken.
20120929-223507.jpg
Glad svävare vi åkte förbi.

På vägen tillbaka märks det av att motorn stryps, tvåtaktsoljan e nästintill slut.


Chrille ser nästan lite arg ut. Det var han inte, men han är en bestämt kapten.

Vinnare idag var en snubbe som dragit en 100cm´s gädda. Tävlingen gick enbart ut på att få längsta gäddan.

Mycket trevlig dag på havet.

Jag vann i båten iaf, inte så imponerande kanske, men 70cm var det som dagen bjöd på iaf.😀

20120929-223704.jpgTror detta var största för dagen.
20120929-223658.jpg
Påväg uppåt!

Som sagt, jag är trötter, så nu blir det enbart att önska alla läsare en riktigt skön kväll och en god natts sömn!

Godnatt!

//TPF


Leave a Reply

