LöglaCup 2012 dag 2, 23/9-12

Vaknade strax innan 8, frukoströster hördes från köket och jag hoppade glatt upp. Ny dag och nya gäddmöjligheter.🙂

Några snabba smörgåsar och lite kaffe, sen packades beten och spön ner i båten igen. Ut och harva i vassarna, körde även lite djupare idag, men det var segt. Inte mycket till påhälsning av gäddan varken för mig eller Martin som jag fiskade med idag.
20120923-200318.jpg
Martin utnämnde mig till sk. “Ankarhora”. Ett jobb jag skötte rätt seemst idag. Höll bland annat på att slänga i mig själv, fastnade med ankaret i flytvästen och slängde iväg. 😀

Martin började bra, med en gädda på sin plastZonkerTail, den fick simma tillbaka direkt till sina vänner.
20120923-200513.jpg
Gäddan kliver på!

20120923-200522.jpg
Smått, den här storleken och upp till kanske 2-2,5kg var det som erbjöds för oss i helgen. Tyvärr får man väl säga.

Vi hittade en nice spot där alla förutsättningar för fina fiskar fanns. Vi stannade rätt länge, jag började med jigg, men fanns rätt mkt grund med enormt mkt “kladdgräs”. Svidade om till flera olika beten och fick inte bättre lycka för det.

20120923-200326.jpg
Martin bearbetar vassen.

Tillslut bytte jag till ett av mina TimberLures, den av de två som går rätt ytligt och oregelbundet. Tror det var på 4-5kastet som en mindre gädda klev på, perfekt krokad lite lätt i läppen. Rent generellt har gäddorna varit väldigt försiktiga på de hugg man fått, nästan som naggande. Hugget var riktigt skönt, ytliga hugg blir nästan som ett hajangrepp. Skönt att spräcka nollan för dagen, och vi hoppades det skulle släppa nu.

20120923-200415.jpg
Timber Lure, galet fin gång. Vilket även gäddan insåg.  🙂

20120923-200508.jpg
Många ställen som såg heta ut, men var rätt kyliga. 😀

Vädret var bättre idag, igår var det rätt mkt stiltje, men idag friskade det på riktigt bra, aningens regn, ömsom solstrålar, ömsom mörka moln. Blev en sväng med nötande av vass, sen ringde Chrilles och berättade att hans båtmotor gett upp. Så vi vände om och fyllde på med Peter i vår båt, och Chrille hoppade över till den andra båten.
20120923-200549.jpg
Tankarna går osökt till Sällskapsresan och mannen som står och drar snöre typ ett dygn och ankorna som “skrattar” åt honom. Han är händig den där Chrille.

Klockan kan väl ha varit 12-12:30 eller nåt sånt, och det blåste rätt rejält! Vi fiskade av en liten vik, Chrille hade fått en snipa i samma vik tidigare under dagen. Nu fick både jag och Martin varsin. Min tog på en Kopytojig, vit/svart.

20120923-200528.jpg
Blev en rätt lång operation, kroken satt hårt. Lägg gärna märke till mitt tafslås.  :D  Gäddan var däremot pigg vid återsättandet.

Det var någonstans här när det var svårt att få båten att ligga still som vi beslutade att fisket var över för helgen.
Tillbaka till huset och summeringen lyder.
Hyfsat fiske för endel igår, sämre idag.
Jag loggade ut med facit: 2gädda igår, 2gädda idag. Känns sådär.

Men vi har haft riktigt trevligt, och skoj att träffa fler av Chrilles polare. Mycket trevliga personer!

Tack till alla deltagare av Lögla Cup 2012, det var uppskattat!


Leave a Reply

