Dagens Guidade Gäddfiske med Tomas Edenfeldt. 14/9-12

Idag var det gäddfiske tillsammans med guiden Tomas Edenfeldt som stod på schemat.
Ledigt från jobbet, men ändå ringde klockan istortsett samma tid som vanligt.

20120914-211345.jpg
Var tvungen att stanna och ta kort på vägen till Vettershaga, vyn och himlen var så vacker, inte för det syns så speciellt mycket på kortet, men nu vet ni varför detta kort är med.  😀

Tog bilen mot Vettershaga och mötte upp med mina vänner Johan “Lunkbait” och KaggeBagge. Taggade som tusan, (en i sällskapet var på gränsen till övertänd och med tårar i ögonen) väntade vi på att Tomas skulle dyka upp.

Prick 8:30 kunde man höra Tomas 140hk starka 4-takts Suzukimotor närma sig bryggan. En som alltid glad Tomas välkomnade oss ombord och vi var inte sena att anta välkomnandet.

Världens smartaste uppfinning. Drevmonterad elmotor, mer om den längre ner i texten.

Det blev korta samtal om vad som gäller för dagen och om hur upplägget skulle vara, vi var ju sugna på att komma igång direkt.

Vi begav oss direkt till en vass i närheten, fick varsitt spö och valet för mig och Baggen föll på jig. Johan hade bestämt sig att köra på sina egensnindade Lunkbaitwobblers.
20120914-211449.jpgDenna jig heter Mitchell, och färgen var grym dagen till ära. Gick som en jig, och har en underbart rullande gång vid enbart invevning, vilket visade sig vara “dödligt”. Denna bild visar även vad en fet gäddmadame kan göra med en stingerkrok om den verkligen vill. FEETT hugg, 1sek på, borta.  Puls på 190 och besviken. 😀

Vädret vi begåvats med idag var i solälskande människors ögon riktigt värdelöst! Men för oss som älskar att fiska så var det finfint, regn, vind och relativt kyligt.😀

Första fisken stod jag för, vi behövde inte vänta länga alls. Kanske ingen gädda som kommer gå till historieböckerna, men det är alltid skönt att man kommer igång och gäddorna visar att de är hemma.
20120914-211354.jpg
SakerShad, babyblå och vit. Funkade finfint idag.

20120914-211401.jpg
Samma gädda. Den sk. premiärgäddan. 😀

20120914-211410.jpg
Kommer inte ihåg vilken jig den tog på, kan ha varit OrkaShadjig.


Fotograf: Tomas Edenfeldt, han är inte bara guide, utan fotograf också! 😀

20120914-211459.jpg
Jag fortsätter med random kort från dagen. Snuset i munnen tvingade Baggen i mig. Jag var helt oskyldig.  Hehe..  (tack för snus Baggen). 😉

20120914-211551.jpg
Lägg gärna märke till mina toppensnygga (hehe) ökenkängor, perfekta när det spöregnar en hel dag. Var som att gå i strumplästen tillslut. 😀

20120914-211621.jpg
Det här var en av få gäddor under dagen som hade någon form av skada, en fet fläskläpp. Riktigt pigga gäddor, kämpade stenhårt och riktigt vackra färger och teckningar på många.

Efter den första förlösande gäddan satte dagens gäddbonanza igång. Det var gädda till höger och vänster, det var håvning av gädda och hugg för någon annan, dubbelhugg och stundtals galet fiske!

Tomas som den underbart trevliga person han är frågade med perfekt timing, -någon som är sugen på en kopp kaffe?
Guidning är inte bara att få följa med ngn på deras hemmavatten och som har full koll på fiskeriet, det är även att bli servad med kaffe och fika vid tillfällen. Gott kaffe var det också Tomas.😀

Just ja, dagens fikabröd var en succé, här snackar vi en av mina basvaror i fiskeväskan på heldagar, Kanelgiffeln!
Nu har minsann Pågen skapat, håll i er nu….vaniljgifflar. Så jäklarns goda! Dagens köptips!

Pågens vaniljgiffel, ett måste i fiskelådan.
Vi fiskade vidare längs djupkanter, grund, grynnor, vass och andra underbara fiskhem. Tomas kör med aningens snabbare tempo än jag är van vid med min eka. Men det var sanna mina ord effektivt, några kast, vidare till nästa ställe, några kast och så vidare. Tomas har en drevmonterad elmotor på båten, sanna mina ord ett fantastiskt hjälpmedel, ljudlöst och med vanliga ratten tas man dit man vill och kan svepa utanför vassen helt perfekt positionerad.

Ingen nyhet för de flesta kanske. Men för oss insjöfiskare som inte är så bortskämd mer än med åror så var det grymt intressant att se en drevmonterad.😀

20120914-211808.jpg
Tomas rattar elmotor och ser till att vi fiskade har det bra.

Vid 13-rycket började våra magar kurra, det är som om Tomas läser våra tankar. Vi erbjuds alternativen äta undertak, inomhus eller ute. Vi väljer ute, ska det vara så ska det. Vi åker till en allmän brygga i ett naturskyddsområde med små röda hus, toaletter och andra bekvämligheter. Tomas riggar igång griller och brassar på två olika sorters korvar. (En av korvarna innehöll 96%-kött. Måste ju vara någon form av rekord?)

20120914-211716.jpg
En fantastisk lunch dukas upp i regnet. Mycket gott och uppskattat!

20120914-212952.jpg
ThePikeFather, Johan och Tomas minglar innan lunchen.

Till dessa utsökta korvar som serverades i korvbröd erbjöds klassikerna ketchup och senap, räksallad, mexikansk dressing och saurkraut. Behöver kanske inte skriva att vi blev proppmätta?!😀

Guidebåten, en Arkipelag A20. Riktigt stabil. Rätt hårt väder idag, men även tre rätt osabila killar klarade att stå på benen rätt hyffsat.😀

20120914-211738.jpg
Stabil båt till fiske.

Hyffsat snabbt beger vi oss ut igen, vinden och kylan gör att det inte är speciellt njutbart att stå still på en brygga.
Gäddorna fortsätter komma upp i båten på besök i samma tempo. Johan kämpar på med Lunkbaitsen, början av dagen gick riktigt segt för honom, men det är vid lunch som gäddorna inser hur jäkla fint Lunkbait går i vattnet och Johan får äntligen ropa -Jaaapp, fisk!
20120914-211440.jpg
Lunkbait börjar leverera!

Vi försökte innan utfärd att förklara för KaggeBagge att vi är på gäddsafari, men lyssnade han för det? Nej, inte det minsta, Baggen skulle minsann plocka upp abborrar och avslutade efter de två abborrarna med att kroka en braxen fint i ryggen, med en jig!🙂
20120914-211507.jpg
Man blir inte så mycket gladare än såhär. KaggeBaggen i sitt essä!


KaggeBagge gav Braxen till Tomas som skulle hem och göra Braxbullar med lingonsylt. (Ok, det var inte sant ngnstans, men han ser glad ut iaf.)

20120914-212631.jpg
Två av tre beteshinkar. Jighinken var den jag och Baggen förkovrade oss i mest.

Genomgående var att vi alla tre fiskande tappade en hel drös med gäddor, endel fattiga hugg från gäddorna, endel mindre bra mothugg, och ibland var gäddan bara bättre än oss och kom loss vid båten.

20120914-211701.jpg
Johans Lunkbait i färgsättningen Neon Night levererade sin första gädda.

20120914-211709.jpg
Tomas och Johan står och beundrar mästerverket och gäddan.

Vi fick egentligen inga riktigt stora fiskar, jag fick den största under dagen, men vi pratar om en vikt på 3-3,5kg på sin höjd.
Med vad gör väl det, när man får så fantastiskt bra med fisk och har skoj tillsammans. Nu kanske ni tror att jag skriver så bara för att det låter bra, men nej. Det är precis så jag tycker!😀
20120914-211747.jpg
Baggen i sitt nya regnställ. Här betar Baggen av en vassrygg med en lite mindre jig.
20120914-212351.jpg
En bryggädda. 😀

20120914-212358.jpg
En nöjd Johan med en riktigt fin gädda. Jag tycker mig se att mr Lunkbait ser väldigt lycklig ut! 🙂

20120914-212904.jpg
Tomas fick posera med en av mina gäddor. Jag tycker han gör det bra.

20120914-212942.jpg
ThePikeFather och KaggeBagge, lyckliga över en fin dag!
20120914-213000.jpg
Kaggen visar var jigen ska stå? Världens gladaste Bagge.

20120914-213007.jpg
Ytterligare en gädda som föll för Baggen jiglist.

20120914-213018.jpg
Jag kanske inte ser glad ut, men det är jag. 😀

Finns egentligen inte så mycket detaljer att berätta om dagen, det var dricka kaffe i farten, äta korv snabbare än normalt och fiska fiska fiska som gällde idag. Den individuella gäddtävlingen ledde jag så gott som hela dagen, jag var kanske lite väl kaxig mot Baggen, för den lilla polacken närmade sig mina resultat gädda efter gädda, aningens snabbare än jag önskade. Jag misstänker att mina psykningar gjorde honom starkare!? Hehe.. I slutet av dagen var det siffrorna 14-14 i gäddor, 15-14, 15-15 osv. Drog Baggen en, fick jag en direkt inpå och motsvarande. Vi fiskade utan att andas.. typ. Lite prestige var det allt, mest för skojs skull när det är så tight i ledningen.

I slutet av fiskedagen fick vi bevittna något som få förunnas.
20120914-211918.jpg
Cirka 30meter ifån oss lyfter två havsörnar från en ö. Så mäktigt att få bevittna. Var lite seg på att få upp kameran, så ni behöver kanske anstränga er lite för att se de underbara skapelserna. (?)
20120914-212934.jpg
En annan mäktigt “naturupplevelse”. Skulle DU köpa en bil av den här mannen? 🙂
Baggen avslutade riktigt fint och vid sista anhalt så fick han 2 mindre men riktigt fina gäddor.

Dagens slutresultat blev:
Baggen: 18gädda, 2abborre och 1braxen. Grattis Baggen, det var du värd!
Klas: 16gädda.
Johan: 7gädda. Respekt till dig som nötte egentillverkat!
Tomas: 3nöjda kunder.

Väl tillbaka på samma brygg som vi utgick ifrån togs det farväl för denna gång med Tomas. Vi ses igen, var så säker!

Till er läsare, Tomas skriver på sin hemsida följande:
“Jag fiskar allra mest i Furusunds klassiska gäddvatten i området från Ljusterö i söder upp till Rådmansö i norr men även längre söderut kring Vaxholm, Värmdölandet och ända ut till Sandhamn. Jag är flexibel med område beroende på var fisket är som bäst för tillfället.”

Så har ni tid till övers och gillar att fiska, kontakta Tomas och boka din egen guidning. Glöm inte att säga att du läser ThePikeFathers blogg, då får ni saurkraut till korven utan extra kostnad.🙂
Klicka på bilden nedan för kontaktuppgifter.
20120914-212928.jpg
Tomas och ThePikeFather.

Tack till dig Tomas, du gav mig och mina vänner en underbart fin, trevlig och skrattfylld dag!

Allt gott!
//Klas aka ThePikeFather


4 responses to “Dagens Guidade Gäddfiske med Tomas Edenfeldt. 14/9-12

Leave a Reply

