Dagens bete. Orka Shad Tail. 12/9-12

Dagens bete är en gäddmagnet av rang. Tillverkaren heter Orka, och modellen heter Shad Tail.

Finns i fyra olika storlekar, och kräver egenligen enbart att man sätter på en jighuvud, sen är det klart för fiske. Möjligen om man nu vill funkar det med stingerkrok också.

Jag brukar köra utan stinger på dessa. Har fungerat alldeles ypperligt. Orka ShadTail jiggar jag, spinner in, kör med vevstop, jerkar, den funkar till det mesta. Håller bra med tanke på att det är gummi. Just den som är på bilderna har tagit ett bra gäng med gäddor, och har enbart små bithål, och en liten skärskada. Funkar fint att laga med Mend-It eller superlim om så önskas.

Vikten beror på vilken storlek du väljer, men från 4-25gram, plus jighuvudets vikt. Jag kör oftast med 10grams jighuvud, funkar fint med det fiske jag bedriver i min sjö.

Finns i flera olika färger, men min favvo är just den jag valt att fota idag.

En annan fördel är priset på dessa godbitar, man får ett komplett bete för mellan 8-25:- exkluderat jighuvudet.

Detta bete är en given kamrat i fiskelådan för mig.

Orka saluförs av Ribatex och är ett serbiskt märke med Jovica Krstic i spetsen.

Klicka på Orka-loggan för att komma till deras hemsida.


Klicka på Ribatexloggan för att köpa dig ett gäng egna.🙂

20120912-184315.jpgFin form. Tailen rör sig lockande vid snabb likväl som långsam inspinning.

20120912-184326.jpg
Uppifrån sett. Grym färgsättning.

20120912-184332.jpg
Röd finklädd buk och 10grams jighuvud.

20120912-184338.jpg
Stingerkrok funkar fint. Jag kör tvåkroks Gamakatsu Twinexkrokar.

20120912-184320.jpg
Orkaloggan, aningens sned.

20120912-184346.jpg
Skönheten i sin helhet. Gör dig själv en tjänst, köp dig en Orka!

20120912-190148.jpg
Perfekt krokning. Fin gädda!

20120912-190159.jpg
Endast jighuvud, funkar fint för att fiska av vassområden och andra växtområden.


Skapliga tänder på denna rackare.  :D

Allt gott!


7 responses to “Dagens bete. Orka Shad Tail. 12/9-12

Leave a Reply

