Värtan Cup 2012.

Min resa mot VC 2012 började då min väckarklocka satte igång strax efter 03:00. Inte ens Jesus gick upp så tidigt när han var i ropet.

Hur som, packa, det hade jag gjort redan dagen innan. Så det var mest bara att hoppa i kläderna, koka vatten för kaffetermosen och dubbelkolla snusdosetillgångarna innan nyckeln sattes i tändningen på bilen.

Helt tomt på vägarna hela vägen in mot stan, kan väl nämna att jag kanske inte körde helt lagligt, så får ni tolka det som ni vill.😀

Linus hämtades först, sen blev det Johan som sa, hämta mig 04:45 för jag måste hinna till bageriet innan.😀 Sen körde vi ut mot Värmdö med båten, en BusterBig. Riktigt fin, dock har åldern tagit ut sin rät och hela pulpeten sitter löst. Hehe, så på vägen på Täby band vi fast pulpeten med båten så den inte skulle studsa/flyga av.
20120903-134803.jpg
Lös pulpet löses enkelt med en tamp.😀

Strax innan vi var framme och klockan visade strax efter 07 tyckte mina vänner vi var tidiga. Men ju närmre vi kom Viggbyholms båtklubb, desto fler båtar som kom från alla håll med samma mål. Tävlingen som iår är en månad tidigare hjälper liksom inte tillgången av båtplatser för 170tävlande båtar som vill lägga till ngnstans.😀
Men vi körde samma som förra året, och sen blev det kompletteringshandla i shopen. Perfekt!
20120903-134811.jpg
Planering inför dagen.

Mycket folk på plats, träffade endel man känner och mycket ansikten man känner igen från internet. Synd att inte tiden finns till och man kunde tjabba loss mer med folk. Kommer ju fler tillfällen iaf.

Det här gott folk var nog tävlingen mest glada båt! En Ockelbo B16, helt strippad på insidan, handjagad motor. Enda inredningen är en solstol. Min polare Crille som körde, tävlandes tillsammans med PeterR. Trevliga killar!  (min personliga favorit är mätdekalen på utsidan av båten, förjävla skoj!)  🙂

Årets godispåse bjöd på en Savagear Real Eel, En Svartzonkerwobbler och keps, En I-fish spinnfluga, En ThePig gäddspinnare, klistermärke, katalog, nyckelflytgrej från Abu. Tror det var allt. Jag fick spinnflugan och SZ-wobblern, Linus Ealen och Gäddspinnaren.

20120903-135039.jpg
Ett gäng taggade gäddspinnare.

Johan hade som krav att få kepsen från Svartzonker annars ville han inte vara med. Han satte på sig kepsen och skuttade i ring och skrek formligen, “-Brunzonker, jag är Brunzonker, jag är Brunzonker.”. Ok, det var inte riktigt så det gick till riktigt. Johan vill fiska enbart med egna beten och då fanns typ kepsen som enda alternativ.

“-Brunzonker, jag är Brunzonker, jag är Brunzonker.”

Starten tog vi det lugn i iår, vi orkade inte starta med att slänga i hela vår pulpet inför svenska gäddeliten. Hehe…

En riktigt fin morgon startade upp Värtan, så mäktigt att se alla båtar glida så fort de kan till just den viken som de har i sikte.
20120903-135104.jpg
En fin morgon.
20120903-135127.jpg
Typ 170 båtar startade iår. Mäktigt! Starten är lite högtidlig.

20120903-135155.jpg
Vackert!

Vi började förra året vid Lidingöbron och utanför vassen där vraket ligger. Iår valde vi att åka åt andra hållet, strax höger om Tornön, därefter Kyrkviken tillsammans med alla andra.😀
Sen blev det väster om Tornön, avslutningsvis Bastuholmen tror jag det var. Inte ett jäkla napp eller känning på hela dagen. Frustration mötte hopplöshet.
Men vi hade mycket trevlig stämning hela dagen i båten.
20120903-135203.jpg
Johan drog iof en riktigt fet sak. Men 75cm är ju minsta mått på fisk. Så denna tog vi hem och halstrade och åt med potatis.  :D

Johan den skämtaren drog på ett fetinghugg och fick hela båten att hoppas på pallplats. Spöt ryckte och slet och det var ngt riktigt tungt förklarade Johan. När det tunga satt stenhårt placerat på samma ställe och inget hände förstod först vi och sen Johan att gäddan egenligen var en vassrot.😀 Men det gjorde inte det minsta, för nu var peppet uppe igen. Men som sagt, med facit i hand så peppade vi i “onödan”.

20120903-135210.jpg
Vår båt som sjönk förra året, typ.

Matansvarig var även nämnda Johan, och det var ett jobb han utförde med bravur. Till lunch bjöds det nybakade bröd han under natten hämtat hos herr Bagare. Ett surdegsbröd ala Bonör som Johan smörade med smör. Kanske det godaste smör jag ätit sedan eldkvarn brann. Färsk rosmarin och timjan, hade tillsammans med salt, aningens vitlök och citroncest fått bada i olivolja innan det rördes ihop med vanligt Bregott. Sen lades vitvinsvinäger/salt/rosmarin/olivoljebadade tomater på smörgåsen. En fin rosmarinmarinerad smörgåsentrecote på mackan som även toppades med en välsmakande Tallegio. Höjdpunkten på dagen blev en macka istället för gädda. Aningens tröstande iaf.😀
20120903-135218.jpg
Matporr.

20120903-135254.jpg
Eftermiddagen bjöd på italiensk korv.

Vi nötte på, alla tre försökte verkligen, ska inte säga ngt annat. Johan körde Lunkbaitdrag hela dagen, och jag och Linus körde allt vad draglådorna hade att erbjuda högt som lågt. Det enda vi fick se i djurväg var en havsörn på vägen till Värtan och en snok. Hehe..
20120903-135302.jpg
Hade med min beteshink jag snidat av beteskrubba idag, dagen till ära.

20120903-135308.jpg
Krubba med vy.

Vädret höll sig fint hela dagen, anings blåsigt på vissa ställen, men i sin helhet en fantastisk dag.
20120903-135335.jpg
Skum färgåtergivning men vackert!

20120903-135354.jpg
Johan fiskar vassnära.

20120903-135404.jpg
Limpan tar andra sidan.

20120903-135426.jpg
Jag vet inte vad jag gör.

Vid 17 var fisket klart, med förvåningsvärt bra humör begav vi oss tillbaka mot Sportfiskeboden för att kolla prisutdelningen.

Glädjande nog hade min polare Gurkan och hans lag GAS lyckats bra, en hedrande 5:e plats. Gurkans farsa lyckades även dra upp tävlingens näst största gädda och belönades med en finfin Minn Kota elmotor. Snyggt jobbat!
20120903-135555.jpg
Gurkan fick tyvärr kanske tävlingens minst skoj pris, bruna fleecetröjor.  :D

Vinnare av i mina ögon drömpriset blev Marcus Östhem från team Berzerk 1 som fick en takbåt från Tracker. God jävla jul!!🙂
20120903-135529.jpg
I grön Ribatext-shirt har vi Trackerbåtvinnaren! Gurkans farsa i svart kepa, osså SöderSportfiskesnubbe med stekig Daiwakeps.

Vinnare av hela tävlingen blev Söder Sportfiske 1, Lasse Lano Norgren, Micke Nilsson och Rille Sundvall. Mäktigt! Jag gav er en extra stark applåd, jag hoppas det hördes!?🙂
20120903-135629.jpg
Stort grattis till SöderSportfiske 1!!!

En finfin gäddlös dag led mot sitt slut, kan väl enbart nämna att påvägen tillbaka till Värmdö stannade vi och Linus drog en 85cm´s trind gädda som hade gett oss typ en 16:e plats för team ThePikeFather´s.🙂
20120903-135649.jpg
85cm gädda.

20120903-135728.jpg
Rätt mörkt när vi väl kom tillbaka till Värmdö.

.

Tack också till Micke Boettge för att du finns!

Vi kommer tillbaka nästa år, tredje gången gillt var det ju någon galet positiv person som sa.

Skitfiske till dess!

//Klas aka ThePikeFather


Leave a Reply

