Dagens fiske, 27/8-12 Glädje och sorg!

Idag hade jag planer att fiska med Gurra, men han hörde aldrig av sig. Så jag packade den lätta gearen och åror och drog ner till båten efter jobbet.
20120828-000813.jpg
The beauty. 🙂

Stannade som alla andra gånger vid den första vassen, drog mina kast som jag alltid gör. Fick min gädda som jag alltid får.🙂 Lite så kändes det idag, men sanningen är den att just “första vassen” ger utdelning 8 av 10 gånger.

Började dagen med Sebilespinnaren, funkade finfint. Fick påhälsning av en förortsabborre som trodde han hade chans på en mycket större “fisk”. Icke!🙂 Lite smisk på abborrstjärten och ner i sjön igen.
20120828-000838.jpg
Kickersborren. 🙂

Blev en mindre gädda, valde att inte stanna speciellt länge utan drog vidare till långvassen. Det är dit jag oftast tar mig och stannar längst generellt. Påvägen till långvassen smyger en liten gädda på.
20120828-000846.jpg
Otroligt fin i färgerna och små mjölktänder. Fantastiskt fin!
Väl framme vid långvassen brassar ytterligare en snipa på, och strax därefter händer det jag längtat endel på.
20120828-000853.jpg
Långvassen.

Mitt hemmagjorda jerkbait får sin första påhälsning. På bilderna syns att det ser slitet ut, dock inte pga gäddtänder utan att lacken (spraylack) funkade mindre bra. Kanske en kombination med att de är sprayfärgsmålade?😀
20120828-000914.jpg
Hursom, det kändes otroligt skoj med fångst på egensnidat. Hoppas det kommer fler.

Har märkt att den går ruskigt fint side to side och har ett bra häng. Men om man startar invevning direkt betet landar så har man ett ypperligt walk the dog-bete. Har fått några hugg men ingen som velat följa med upp i båten än.😀

Svidar om till ett tailbete, Wolfcreeks Wolf-Tail i färgen Frösö Shad. Drar ett par tre kast och sen kommer hugget som känns stenhårt men gäddan visar sig vara ytterligare en snipa. Blev några fina bilder iaf! Just denna köpte jag av KaggeBagge, känns alltid lite bättre att få fisk på ett bete som någon annan “gett upp”. 😉

20120828-000922.jpg
Bra hugg från lillpajsarn.

20120828-000927.jpg
Fint bete. Har läst hört en hel massa inte så positivt om sjunkande Wolf tail. Men jag har hittills bara gott att säga om den.

20120828-000934.jpg
Fin bild på Wolfcreeks Wolf-Tail.

Det började mörkna en smula och jag svidar om till ett bete jag moddade i våras, en Svartzonker Squarepusher som jag satt paddel på och riggad med en bakre trekrok och stingerkrok med dubbelkrok. Den sjunker saaakta sakta, och går rätt ytligt. Perfekt tänkte jag och drog iväg ett par kast. Det var bland de sista kasten jag gjorde innan jag tänkte återvända hem, larmar in Squarepushern bland massa nate. HUGG, smacka i mitt lilla bete. Den kämpar på rätt bra och tillslut landar den i XL-vågen.
20120828-000946.jpg
Savagears XL-håv gör nytta.

20120828-000951.jpg
Svartzonkers Squarepusher med paddel.

20120828-000956.jpg
Ståtlig dam.

Märker att jag glömt min våg, ringer sambon påväg in till stranden och ber henne komma ner med vågen. Väl inne vid stranden tar tjejen några kort på mig och fisken. Vägde fisken i håven, och den landar på strax över 7kg, med håven. (?) Tackar sambon för hjälpen och ska bara släppa tillbaka fisken innan jag åker hem.

20120828-001029.jpg
102cm gädda.

20120828-001035.jpg
Risig bild, fick ingen bild tyvärr med fokus när jag visar bredden. Rätt grov skalle.

20120828-001154.jpg
Lång dam.

20120828-001219.jpg
RIP gäddan. Du är saknad, men aldrig glömd.

Men denna fisken vill inte bli tillbakasläppt. 1 och en halv timme (!!!!!) sitter jag med fisken och försöker få igång den. Den lägger sig på sidan direkt och och har istortsett ingen rörelse överhuvudtaget under hela återsättningstiden. Gäddan är alldeles mjuk över magen, ingen struktur eller fasthet alls. Huvudet är enormt men den är smal och verkar avmagrad. Relativt blöt om kläderna och stövlarna fulla med vatten beslutar jag mig för det jag verkligen verkligen inte ville. Att ta bort gäddan! Suck. Har nog aldrig känts så jobbigt tidigare, fick någon form av connection med denna. Jaja, ett stenhård slag med prästen fick gäddans lidande att ta slut, om den ens levde? Två extra slag mellan ögonen för att vara på den säkra sidan. Vid det här laget är det becksvart och jag ser inte ett jota. Tar med mig gäddan till bilen och i sken från innerbelysningen visar måttbandet på 102cm. Ett enormt fint huvud och slipskropp!

Tackade gäddan för fighten och bad om ursäkt, gick in i vassskogen och slängde gäddan i vattenbrynet långt in i vassen. Blir nog en bra present till rovdjur, fåglar och kanske ngn kräfta iaf.

Bilderna blev fina iaf.

C&R så långt det går, men idag blev det den andra fisken iår som jag vart tvungen att ta bort tyvärr. RIP “lilla” gädda!

En riktigt fin kväll på sjön men där sista incidenten tog lite udden på det hela. Men imorgon känns det nog lättare och jag kan glädjas åt fina fiskar.  Hoppas längden håller i sig till Värtan Cup på söndag, gärna lite fetare damer då bara.  🙂

Lägg gärna till ThePikeFather på FB, ni finner mig på http://www.facebook.com/ThePikeFatherEnFiskaresBlogg


Leave a Reply

