Dagens fiske, Österskär, 22/7-12

Dagen började i Åkersberga och hämta båt. Jag blev betrodd att köra trailern och backa ner Posas Pioner 17 SuperSport. Tredje turen i en för honom ny båt. Bestyckad med en 80hk’s Mercury 4-takt. Ett otroligt lyckat båtekipage!!

Väl i vattnet strax innan 10 och kastar loss. Inte ett endaste litet moln på himlen. I Österskär finns det en heldel fina kåkar att kika på längs stränderna, men dagens “det går bra nu”-pris går till denna kombo, för hus “båt”.🙂

20120722-235140.jpgParkar sjöflyget lite snyggt sådär vid bryggan. Livsnjutare!

Vid första stoppet ankrar vi upp, Posa har köpt två nya Salmo Fatso’s. Jag lovordar Fatso och då som alltid färgen TT. En silvrig variant, ni kan se den på bild i mungipan på den mindre gäddan här nedan. Andra kastet, SMACK, TT levererar. Kanske inte den största gäddan jag sett, (2,16kg) men efter tre bomturer så togs den tacksamt emot. Nu var jag glad igen. br />;
20120723-000051.jpgFin gädda.

Vi nöter vidare i samma vik. Posa föreslår att vi ska rulle vidare, jag svarar: -Jag såg precis att det kom in en gädda här nu som jag ska ta bara. Kastar ut samma drag som ovan, och halvvägs in till båten kliver den lite kraftigare gäddan på. Hon erbjuder en fin kamp, men sitter lite snålt krokad, så snabbt in i håven med den. Snabb vägning, 4,21kg och sen fick hon simma tillbaka. Riktigt vacker!

20120723-000250.jpgSå otroligt fint silverfärgad gädda.

Film: (Kan inte av ngn oklar anledning lägga till youtubeklippet från I-phone, så klicka på länk om du vill kika.) http://www.youtube.com/watch?v=XKD8nclA8Oo&feature=youtube_gdata_player

Vi beger oss vidare i skärgården bland kobbar och skär, hittar en långgrund vassrugg där vi nöter på ett tag. Kör med en Big Bad Wolf från Wolfcreek i färgen Skitmört när jag får på ett hugg deluxe. I det klara vattnet ser man ett 20-tal meter bort en silverfärgad u-ställd gäddkropp modell större. Mothugget sitter fint och jag börjar ropa, jaapp, jaaapp! Sen släpper den.🙂 Idag blev jag inte ens bitter, gjorde vad jag kunde och var på tå med mothugg. Gäddan var smartare bara. 🙂

Med gott humör fortsatte vi vårt fiske. Men så mycket bättre än så blev inte fisket under dagen. Vi nötte på med allsköns beten inom olika genres, men utan att få någon som ville komma upp i båten. Endel hugg lyckades vi få, men väldigt försiktiga sådana. Verkar som fisket dog när vädret slog om och rehnmolnet drog in typ när mindre än halva dagen gått. Vi begav oss hemåt i skymningen, en underbart trevlig dag började lida mot sitt slut.

20120723-002212.jpgVi hann med dryga 12timmars fiske. Med avbrott för kaffepauser och smörgåsar. Cred till dig Posa för bästa matsäcken, du är en utmärkt kock!

20120723-002322.jpgMr Posa i egen hög person.

Upp med båten och tog iaf ett kort så ni kan få se. En riktigt grym båt, som jag lätt skulle kunna köpa själv!!!

20120723-002459.jpgPioner17, SuperSport.

20120723-002545.jpgPioner17 och mina feta 17″ feta Volvorims.🙂 Hiphop stylie!

Blir nya tag inom kort. Posa kammade tyvärr noll under dagen, men han körde krokfritt som god värd.🙂
Nu är jag tröttare än på bra länge och ska släcka lampan. God natt!


Leave a Reply

