Jighuvud till Kopyto 6″.

Gott folk,

Hade tidigare önskan om att någon lite kort kunde upplysa om jigskallestorlek till Kopyto 4-5-6″.

Det jag märkt är att “alla” kör olika. Nu blev det en beställning från Ribatex på 10/0, 7/0 och 6/0.

De flesta som svarat kör aningens mindre jigskallar.
De jag pratat med kör exempelvis Kopyto 6″ med 4/0 och stinger till 7/0 och stingers. Och jag köpte 10/0. 😀

Haha, det kan väl aldrig bli fel, man får lite testa sig fram .  🙂

Sen fick jag tips av hjälpsamma HenkeW om att göra egna stingers. Så det ska jag roa mig med ngn kväll.

Så det vi lärt oss idag är, kör på det du tror. Ska du fiska efter gädda eller gös, så kör med stinger.


 


Alltså 7/0 är vad jag gissar på?!

Eller kan det rent utav vara 8/0:an?  Naaah!?

Hilfe!

Bilder lånade från Ribatex.se


6 responses to “Jighuvud till Kopyto 6″.

  • kaggebagge

    Har ju sagt till dig att det e sjuan som gäller till 6″ sen så e det väl 6 till 5″ osv🙂

    Gasa bara!:)

    Kör du 7an så behövs ingen stinget till och med:) men alltid bra o ha en lite back upp!!:)

  • ThePikeFather

    Det var så jag beställde iaf. Sen får vi se om det blir rätt. Stinger kör jag på 6″:arn iaf.

  • kaggebagge

    Okay, konstigt… Jag kör sjuan på sexan… Är perfekt:)

  • SimpZeN

    Rent generellt så föredrar jag mindre shanks till 6″ för att sedan köra stor stinger 1/0 eller t.o.m 2/0 stinger.

    Har PB (Blyga 8,4 kg) på just Kopyto 6″ med 15g 5/0 Gamakatsu shank och 2/0 Owner krok som stinger.

    Men riktmedel är väl att 7/0 shank funkar på 6″ samt att du “kan” strunta i stinger om du använder en så pass lång krok.

    Medans 4/0-5/0 med stor stinger & 6/0 med liten stinger t.ex. Owner 4.

    Men det är väl olika vad man själv föredrar. Litar inte på att enkel kroken sätter sig bra i käften på gäddan. speciellt inte större gädda så då föredrar jag kortare enkel krok och stor tre krok.

    Ett alternativ jag läst om är ju att använda typen Vertikal huvud så du kan försänka hela kroken i jiggen å sedan köra 1-2 stora stingers istället.

    • ThePikeFather

      Nu har jag köpt på mig lite olika iaf. Så får jag testa mig fram. Det jag lärt mig är att alla kör olika. Men jag uppskattar stingers, så det blir stingers alla dar i veckan för gäddfisket/gös iaf.
      Tack för tips SimpZeN iaf. 🙂

Leave a Reply

