Dagens likörtips till fiskare. 5/7-12

Gott folk,

Sprang på en skoj likör när jag var i Frankrike förra helgen.

Tänkte den passar rätt bra om man som jag uppskattar den speciella gula färg som kallas Chartreuse.

Ja ni känner säkert igen färgen.  :D

Nu tillbaka till ämnet. Likören finns i två färger, en grönaktig och en gulaktig, skillnaden som jag förstått det är enbart alkoholhalten, 55% resp 40%.


Den gula Chartreusen.


Den gröna Chartreusen.

Fanns att köpa på bolaget tidigare (artikelnummer: 86100) är nu tyvärr för tillfället slut hos leverantören.

Kostade dessutom 319:- för en 350 ml´s flarra på Bolaget. Aningens dyrt kan tyckas. Men har du vägarna förbi La France i sommar så slå till på en eller tre flarror vet jag.

Smaken låter jag vara osagd, men örtig, och söt får man väl säga. Det är den närmaste beskrivning jag kan ge.  😀

Likväl kan vara skoj att ha i fiskespritskåpet!?

 

OT: Nikolai tipsade om den italienska likören Strega. Sen att den hade “rätt” chartreusefärg så tyckte jag den kvalade in i denna post.  🙂


209:- för en halvliter är ju inga konstigheter. 40%-ig och söt låter helt helt jäkla livsfarligt. Men man får som den gamla barräven Nikolai tipsar om ta EN dubbel Stega med 2mäktiga isbitar. Skoj med tips!


2 responses to “Dagens likörtips till fiskare. 5/7-12

  • Nikolai Pregnan

    Ha ha, schysst tips! Som gammal bartender är jag ju väl införlivad i denna likörens härliga värld🙂 Tycker själv att italienska likören Strega ligger sjukt bra till i denna genre – en dubbel Strega med två fläskiga iskuber i ett stort Whiskeyglas… det är grejer det!

Leave a Reply

