Min utrustning. Två av mina jerkspön.

Tänkte det kan vara skoj att se tvåav de spön jag jerkfiskar med. Skriv gärna som comment vad ni själva fiskar med.

Jag har primärt två jerkspön och rullar, det är dessa två jag alternerar med. Oftast har jag bara med mig Daiwan, och BFT Bandit får vara hemma och vila.20120624-224929.jpg

20120624-224934.jpg

20120624-224940.jpg

Först ut är mitt BFT Bandit-spö. Det är 6,6″ och kör beten upp till 180gram enligt spöt. Sällan jag fiskar så tungt iof, men funkar fint till BusterJerk, McTail osv.

På BFT B sitter en Ambassadeur 5601JB. En rulle jag personligen hade stora svårigheter med i början, fick skatbon istortsett hela tiden, men efter att ha bytt lina så funkar den finfint. Dock är det just denna rulle som inte fiskas så ofta.

En fördel med BFT Bandit/JB´n är vikten, mitt 1:a kit känns bra mycket tyngre.

20120624-225309.jpg20120624-225304.jpg20120624-225314.jpg20120624-225328.jpg20120624-225333.jpg20120624-225337.jpg

Mitt andra spö som oftast är det som får följa med är Daiwa Luna Versatile 731XHFB, ett tacknämligt spö som slänger det mesta betena. Specat mellan 120-170gram. Skulle vilja påstå att Lunan med fördel slänger de aningens lättare betena med fördel. Precis som jag skrev tidigare så fiskar jag mest beten i lättare klasser, (upp till kanske 120-130gram.) och det passar Lunan perfekt för.

Då den är aningens längre så funkar den i mina ögon alldeles utmärkt även att slänga skeddrag från typ 25-30 gram, upp till tunga spinnare, jerkbeten och wobblers. Om jag bara tar ett enda spö med mig alla kategorier så är det detta spö som får följa med.

På Daiwan sitter även där en Ambassadeur, men en Revo Toro 51HS istället. Den rulle som jag är mest nöjd med i mitt stall. Så trevlig att arbeta med och sällan eller aldrig något strul. It´s a keeper, det är iof JB´n också.🙂

20120624-225757.jpg20120624-225752.jpg20120624-225833.jpg20120624-225839.jpg
20120624-225851.jpg

20120624-225845.jpg

20120624-225901.jpg

20120624-225923.jpg

20120624-225856.jpg

 

Två bra spön som jag varmt kan rekommendera.

20120624-225344.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 


10 responses to “Min utrustning. Två av mina jerkspön.

  • Johan

    Har bara nyligen börjat titta på jerkfiske. Investerade nyligen i ett Ugly Stik med tillhörande Abu Silver max. Spöt är klassat för ca 60gr vilket är lagom då jag hitintills mest dänger lättare jerks och någon popper på ca 40-50gr.
    Rullen är nog i klenaste laget ifall jag börjar kasta tyngre beten. Silver maxen kommer nog bytas ut mot en mer lämpad jerkrulle i framtiden.

  • ThePikeFather

    Hej Johan,
    Titta inte för mycket bara, det är så enkelt att trilla ner i jerkträsket. 🙂
    Skämt osido. Jerk är helt sanslöst skoj, och går att variera så mycket.
    Jag är ingen expert, men jag tror du är inne på rätt spår, med att Silver Maxen inte är tänkt att bonka iväg tyngre beten. Men samtidigt, allt duger så länge det håller. 🙂
    Var håller du till och fiskar?!

    Hojta till om du undrar något så svarar jag så gott jag kan.
    Kul att du är inne och läser!
    Må väl!
    //Klas

  • Rydbeck

    Jag kör med en 5501 Classic Inshore tillsammans med ett Total Fishing Gear spö, 7 fot 40-100 g. Riktigt skönt med lite mjukare spö och rullen är inkörd nu så kastar långt🙂

    MVH
    Filip

  • ThePikeFather

    Mr Rydbeck,
    5501 CI har jag bara hört gott om.
    Total FG har jag helt ärligt inte hört talas om tidigare. Googlade märket och uppskattade deras modeller iaf. 😀
    Något du tycker man ska kolla upp?
    Glatt o ha dig på min blogg Filip!

  • SimpZeN

    Hej!

    Angående silvermax så den håller ett tag, ena team kamraten tog faktiskt en gädda som vi uppskattade till ca 9 kg men troligen aningen större svårt utan våg!

    Jag kör just nu endast med Amb. 5600C Predator sittandes på ett Strike Pro Pike Range MKII 6’8 -180g.

    Har en 5500 Inshore och en Toro 50 som bara ligger då jag för tillfället saknar fler spön:)

  • ThePikeFather

    Känns som man aldrig kan få för mycket spön och rullar.
    Men jag är iof mycket nöjd med det jag har. Kanske då min haspel som jag inte alltid är nöjd med. Så det är kommande något jag ska investera i.
    Förslag någon, för gäddfiske?

  • Lidde

    Tja. Jag har precis som du en Amb. 5601C JB som sitter på ett Sjöbjörnen Jerk 120 g. Jag älskar både rullen och spöet. Otroligt lätt spö med fin ryggrad. Har Biltemas flätlina 0.30 på och den är klockren. Har fått endast en enda lätt overrun, men den gick relativt enkelt att reda ut.

    • ThePikeFather

      Lidde: Jag personligen har ingen egen erfarenhet av Sjöbjörnens spön, men sålänge man trivs mitt sitt spö så är egentligen tillverkarens namn sekundärt.
      Dock vad det gäller linan så skulle jag aldrig köpa lina från Biltema, om det nu är en lina i deras eget namn.
      Slänger jag beten a 49-400:- så vågar jag inte chansa. Men visst, det händer att linan fuckar för mig också. Som igår då en Savagear Real Eel + tafs gick till de sälla jaktmarkerna. 😀
      Kul att du kikade in Lidde. Välkommen tillbaka!
      Glöm inte att like:a ThePikeFather på Facebook. 😀

  • Lidde

    Hej och tack för ditt välkomnande🙂. Jag kanske har haft tur med Biltemas flätlina, men de två rullar jag har köpt har då varit felfria. Riktigt stark är den också, trots spec. på blygsamma 13,5 kg. Jag kastar dessutom riktigt långt med den linan. Har fireline på mitt haspelspö och den är ju också bra, dock kan jag inte direkt säga att den är bättre än Biltemas och att den skulle vara värd det tredubbla priset🙂.

    • ThePikeFather

      Lidde: Jag tror på att köra på det man vill. Vill du köra på Biltemas, och du tycker den funkar finfint så ser jag inga hinder alls. 😀
      MEN, jag håller med dig att ibland kan det vara svårt att motivera en så jävfla dyr kostnad som faktiskt linor utgör. Men samtidigt är det inget som man kanske byter speciellt ofta. (?) 😀

Leave a Reply

