Hemmagjorde beten. Det tävlande är…

Nu är försommartävlingen avgjord. Lunkan vann med sitt bete Lunkbait 1.0, för största fisk, jag stoltserar med en god andraplats med flest fångade gäddor på hemmagjort (2st.).

Tävlingen och byggandet gav oss lite  blodad tand. Att måla med sprayburk var baske mig inte lätt alls. Mina såg bra ut till slutet, då hade jag munstycken till sprayburkarna som spydde ut färg  och förstörde det “fina”.

Så diskussionerna har gått heta om man inte ska köpa sig en liten airbrush. Lär vara 10 resor enklare att kunna göra snygga beten då.

De tävlande dragen görs sig bäst på en meters håll eller så.  :)


Först ut av bilderna. Här har ni uppifrån och ner. Mitt ytbete, Lunkans modell Lunkbait 1.0, och sist min stolsbenswobbler, “Fat Bastard”.


Ytbete och Lunkbait 1.0.


Mitt ytbete. Gången var precis som köptas, lätt sjunkande och vid invevning gör jitterbuggskeden att beten hoppar fram med en vickande, svättande gång. Kroppen är ett kvastskaft i grunden. Ownerkrokar i mitten och EagleClaw där bak tror jag det blev.


Johan “Lunkan” ´s bete, Lunkbait 1.0. Grym jäkla gång. Denna är en sk. keeper. Det ska göras fler av denna i olika färger. Vickande gång, med en fisk på sitt samvete på 5,21kg. !! På första kastet!!


Min wobbler som säkert väger 150-170gram oblyad. Flyter starkt, men diving tailskeden drar ner betet djupt. Bra gång, men jag kommer inte köpa pinnstolar i parti och minut nu och masstillverka fler.  :)  Det finns bara en “Fat Bastard” och det är denna. Kan vara grym att trolla med tror jag.


Här är mitt jerkbait. Finish med bukfena och mun blev som om en pojk i en 6årsverksamhet fått fria händer. Men man lär sig så länge man lever.  :D Gången var dock oklanderlig, fick ett hugg, men ingen landad gädda. Sida till sidagång och bra häng, sakta sjunkande. Denna kommer leverera, det är jag säker på. Bilder kommer.  :D


Här är Lunkans skeddrag, ett riktigt konstverk! Gjord i lättviktig aluminium, med en lekmans genomgående wire på baksidan. (Återigen, vi lär oss.) Viktningen var för gårdagens fiske kanske aningens lätt. Gick precis i ytan, inget fel i det, andra dagar passar det perfekt. Utseendemässigt var denna en killer. Fick nästan lite ångest över min enkla konstruktion på mitt skeddrag när man ser denna. Bucktailen är från Lundgrens. Detta bete tror jag stenhårt på i grunda vikar när man vet gäddan står grunt, eller att man sätter på mer vikter på baksidan. Kan vara svår att hålla hel efter gäddans käftar bitit denna ett par gånger. Men framtiden får utvisa detta.  :D

Mitt tävlande skeddrag som drog upp två gäddor. Fick en liten metallbit av jobbet, som hör till skiljeväggar. Borrade hål aningens dragna åt ena hållet. Hade en fin gungande gång. Reflextejp virad runt kroppen. Sjukt fult, men levererade.  :)   Sjunker som ett lättare traditionellt skeddrag.


Gårdagens kanske mest givna besvikelse. Tanken var god, men var inte tillstymmelse till wobbler här. Däremot blev det ett grymt ytbete. Så antingen kör jag som ett ytbete eller sätter på viktning för att få den att vända “rätt” sida ner. Då kommer den funka fint tror jag i alla fall.  Jag “måste” få en gädda på denna, vore så sjukt skoj med en tandborstgädda.

ThePikeFather och Lunkbait i symbios 2012- .


2 responses to “Hemmagjorde beten. Det tävlande är…

Leave a Reply

