Premiärturen med hemsnickrade beten, PB i båten. Dagens fiske 17/6-12

Idag var dagen jag och min vän Johan “Lunkan” väntat på länge. Det var dagen “D” med våra hemmagjorda beten. Egentligen skulle Limpan vart med också. Men han ska gifta sig i sommar och har därav mycket att göra.

Men hur som haver gav vi oss ut till sjöss. Vädret var allt annat än uppehåll, det regnade i ett, hela dagen. Men detta var inget som berörde varken Johan eller mig. Körde regnkläder och keps, sen att jag var blöt in på kalsong/strumpanivå när jag kom hem gjorde inte så mkt. Går nog inte att skydda sig om det är skyfall i flera timmar.

Idag fiskade vi till 90% med egna beten. Johan hade tillverkat precis vad vi kom överens om, ett skeddrag och ett träbete.

Jag körde på ett jerkbete, två wobblers, ett skeddrag och ett ytbete. (Bilder kommer på alla beten inom en snar framtid, väntar på att Johan ska skicka dem, förhoppningsvis imorgon).

Vi körde den klassiska rundan runt sjön om man ska vara ute typ en hel dag. Vi stannade vid första viken som tidigare skördat 9+ gäddor och som brukar ge en eller flera gäddor varje gång man är där. Där riggade vi spön och skakade hand, sen var tävlingen igång. Jag började med min megawobbler gjord av ett stolsben, och Johan körde skeddrag deluxe. Båda hade bra funktioner, Johans skeddrag var enormt fint, möjligen aningens lätt, men det är lätt fixat med lite vikter till nästa fisketillfälle.

Därefter bytte vi drag, Jag testade då mitt ytbete gjort av ett kvastskaft, det gick som en dröm, men släppte under dagen en hel drös färgflagor. Det är nu Johan drar på sin Lunkbait 1.0! Alla våra beten vi gjort är tänkta att ses från någon meters håll. Johans Lunkbait 1.0 är dock vårt finaste sett till helheten, utseende, gång. Men kvalitén var sådär. Men HEY, det är protyper.🙂

20120617-215223.jpg20120617-223318.jpg

Lunkbait 1.0, Galet fin, gungande gång, denna form ska vi kopiera och göra fler av.

FÖRSTA kastet får Johan hugg, och man kan se att det är en gädda av bättre kaliber. Väl vid båten ska vi ta och håva gäddan, men jag hade visst glömt min XL-håv hemma. Då Johan är fiskare som inte gärna hanterar gäddor erbjuder jag mig att ta upp gäddan. Sätter mig längst bak i båten och ska landa skönheten. Jag ser att nacken är aningens grov för att mina kvinnohänder ska klara att trycka till över nacken, och tänker då gälgreppet. Men detta är en gädda som slukat betet helt, och krokarna sitter överallt och ingenstans i munnen. I vanliga fall hade jag inte kört gälgrepp alls på denna, men då det är en stor, på egengjort bete och min gästs gädda så offrar jag min hand och kör in finger och får upp skönheten i båten. Aningens smärtsamt, då gäddans rörelser bjussar på uppskuret finger. Samma finger som igår, fast aningens djupare och längre än igår. Helt klart värt det, trodde det skulle bli värre om gäddan “ringlade” sig ytterligare, så lite tur hade jag.

Uppe i båten visar vågen på 5,21kg och min vän Johan har ett nytt PB, och får hålla gäddan själv, med gälgrepp för första gången i sitt liv. (Jag minns själv att det var rätt läskigt första gången man skulle köra gälgreppet, så det känns rätt skönt att ha med någon som kan visa hur man gör).
Väl tillbaka i sjön, firas storgäddan med en grabbig, kärleksfull kram. Johan är mäktigt glad och står med skakiga ben med ett leende från öra till öra. Det är stunder som dessa som gör att man uppskattar fiske så mycket som man gör. Glädje, stolthet, adrenalin, vänskap allt i en underbar symbios. En dag som både Johan och jag kommer minnas långt framöver.

Jag hade gjort lite finklädda mackor till vår tur, bjöd på stekt ägg, tomat, rödlök, Sambal Badjak, Serranoskinka. Till det avnjöts några koppar kaffe. Senare bjöd Johan på kanske det godaste man kan äta i mackväg. Falukorvs knäckemackor! Grymt! Fiske och små pauser och en liten macka, det blir inte så mycket bättre!?

Därefter fick jag en liten gädda på mitt enkla egenkomponerade skeddrag. Här körde jag på en bit metall som hörde till skiljeväggar till kontoret som jag sågade, klippte till och piffade till med reflextejp. Fick till en riktigt fin gång. Sågade både krok och lekandehålen några milimeter utanför mitten för att förhoppningsvis få en vaggande gång, vilket funkade. För mig var det endast skeddraget som levererade idag. Fick tillslut upp 2 gäddor på skeddraget. Hade ett hugg på mitt jerkbait som även det hade en fantastisk side to side gång. Jag tror dock det betet kommer leverera framöver.
20120617-215035.jpg

Mitt skeddrag. Enkelt, men med en finklädd egen gång. Lagom snabbt sjunkande, och kastar hyfsat långt.

Fick upp två gäddor till, en vid spinnfiske bland näckrosorna. Gäddan högg på X-Buster, och därefter en till gädda på samma drag på bondtrolling.

Johan fick även en till gädda på en Ace Midget. Ett mindre jerkbaitbete med en förträfflig egen gång.

En helt fantastisk dag på sjön, så skoj att fiska med egna beten. Det vi lärt oss idag är för mig att sprayburksfärg tillsammans med sprayburkslack inte är det bästa, snarare tvärtom. Fick lacksläp direkt på ytbetet, och jerkbaitet skavdes av krokarna nästan direkt. Så torkhjul blir det så man kan epoxylacka betena inom en snar framtid, eller med LV1-lack som inte absolut behöver torkhjul.

Jag tror att Johan lärde sig samma sak gällande spraylacken, hans ena sida på betet lossnade, själva reflextejpens klister tyckte inte alls om vatten. MEN, det vi också lärde oss var att Johans jerkbaitbete hade en sjuhälsikes gång!!
Så vi ska ha en ny tävling i augusti eller liknande. Jag kommer nog köra ett wobbler/pullbait bete med liknande egenskaper som Lunkbait 1.0.

Då Johan hade ärenden hemmavid fick vi packa ihop rätt tidigt idag, så vid 16-rycket bar dem av hem till mig igen för prisutdelning och prisbord. Jag bestämde att Johan vann, han fick störst gädda och hade ett finfint träbete, samt slog sitt eget PB. Mitt pris var en betesbox med två jerkbaits, och två jiggar. Jag vann en finfin cardigan från kanske landets mäktigaste märke: Post Fire Dew. Tyvärr tillverkas de inte längre, men de hade de absolut grymmaste logotyperna ni kan tänka er. Bifogar tre bilder från Johans tröja, och en från min cardigan och en annan tröja jag har.

En underbart trevlig dag var till ända, och nu blir det nya tag på tillverkningsfronten och kul att Johan nu har något att berätta om på kontoret 2-2½år framöver. Har en liten liten känsla om att denna gädda på 5,21kg kommer väga 6-7-8kg om ett par berättarvändor. Hehe..😉

20120617-215010.jpg

Dagens största gädda, tagen med Lunkbait 1.0. Nytt PB för Johan på 5,21kg. Mäktigt!

20120617-215020.jpg
Riktigt fin nacke på denna, bred som attans. Men smal som en slips. En riktigt nöjd Johan på bild.🙂

20120617-215030.jpg
Här hänger Fat Bastard, Double Cowgirl, Fatso10 med propellerrig, Hell-Tail, Tandborste deluxe, Ytbete in your face, och Skeddraget för dagen.

20120617-215144.jpg
Fin gädda.

20120617-215158.jpg
Guccigädda och försäljaren av denna.

20120617-215207.jpg
Det ser ut som om jag och gäddan är blöta, och det är helt korrekt.

20120617-215214.jpg
Prisutdelning, både pokal och fin rosett.

20120617-215218.jpg
Dagens PB-mästare. Pokal och rosett även här såklart!

20120617-215228.jpg
PostFireDew. Flöteslogga.

20120617-215232.jpg
Cardiganarm. Flötet igen. Mäktigt!

20120617-215256.jpg
Kanske den snyggaste loggan av dem alla, alla kategorier. Gäddwobbler, blir det bättre än så här?

Over and out, don´t be a boyscout!


2 responses to “Premiärturen med hemsnickrade beten, PB i båten. Dagens fiske 17/6-12

  • Lunkbait

    Ledsen om du fick offra ditt ena finger Klas. Detta är sånt som jag högt värdesätter hos kompisar. Lovar att jag ska köpa en hel drös av ditt Fat Bastard när det kommer i produktion i gengäld!
    Tack för en fin dag! hade russinfingrar, men över hela kroppen när jag kom hem. Urinvägsinfektion 4-life!

    • ThePikeFather

      Fat Bastard kommer aldrig komma i produktion. Lutar mer åt Lunkbait och möjligen min jerk. 🙂
      Mmm, jag var blöt långt in i benmärgen, men samtidigt var jag glad som få.😀
      Urinvägsinfektion 4-life kanske e nya firmanamnet?
      Tack själv, det gör vi om snart!

Leave a Reply

