Fisketur med “Strandberg”, 16/6-12

Idag blev det lite oväntat fiske med “Strandberg”. Hade planerat att fiska ensam idag, men ett wildcard dök upp på tidig morgon. Perfekt!

Inte helt oväntat börjar S med att köra sin blå/silvriga Double Showgirl, det vinnande betet från vår senaste tur.😀

Vädret var stabilt första 30-45 min, men sen började regnet från Kiev brööla ner över oss. När man känner: Nu kan det inte regna mer, så kom det mer regn. Helt galet. Grymma som vi är kittade vi båda om till regnkläder, så vädret störde inte så värst mycket.

S började dagen med en liten gädda i min första vik, på ett oväntat ställe som normalt inte brukar ge några napp alls.
Strax därpå öppnar jag upp dagen med min första, en liten snipa som tog på en Hell Tail i färgen Rainbow Trout.
Dessa går att köpa halvfabrikat från Lundgrens, då köper man endast kroppen och får snida ihop den tail man själv vill ha. 59:- kronor kostar kroppen.

20120616-215428.jpg
Gäddan hugger på bra mycket större beten än man tror.

Vädret var som sagt regnigt och stundtals rätt blåsigt. Men i vattnet var det helt ljummet, detta tillsammans med vädret, gjorde att dagens gäddor verkade stå djupare än vad de normalt brukar. Alltså även under högsommar och varma soliga dagar.

Jag och S harvade på, även om vi plockade rätt hyfsat med gäddor under dagen så kom aldrig det där “släppet” då man plockar gäddor på löpande band. Gick stundtals rätt segt, men både jag och S kämpade vidare.

I vik nummer två märker man av denna årstid, då det är så stora skillnader från fisketur till nästa, och då tänker jag på all vass, nate, gräs och andra växter som växer satan enbart på en vecka eller så. Denna viken är normalt ytbeten och vassdrag som funkar i på sommaren, men gick hyfsat med annat även idag.

S fortsätter köra safe och drar upp en liten fin gädda på inte helt otippat, Double Showgirl.  (Jag har funderat på att kidnappa det där jäkla vinnande betet och sänka det med betongskor.)  🙂

20120616-220204.jpg
Kanske inte den största, men när det går lite segt är det bra “pepp” att någon i båten får upp något i båten igen.


Vacker ljust färgad gädda.

20120616-220215.jpg
Tog min Pig-spinnare som väger satan och sjunker satan. Det var det närmaste jag kom i färgsättning för att matcha S´s spinbete. 🙂 Man måste testa allt när det går trögt.

Ovanligt för dagen är att gäddorna är som Rohypnol-knaprande tonåringar och helt galet pigga.
En av gäddorna som aldrig fick komma i båten visade bra på detta. Jag drillade den som jag brukar, sätter mig gränsle över bakre toften och ska plocka upp gäddan längst bak i båten,  gäddan är hyfsat lugn och jag ska precis trycka till handen över nacken och lyfta upp min nya vän, DÅ kör den “dödsdansen” och cuttar mitt finger med tand eller krok, ett fint 1cm´s lagom djupt snitt fick jag i present av gäddan, perfekt satt på fiskefingret (höger pekfinger) och gäddan kom loss och drog iväg. Kvar stod jag och blödde fint. “Strandberg” bjöd på lite McDonaldspapper och jag gjorde ett första förband med kirurgtejp. Game On!
20120616-220252.jpg

På vägen tillbaka brukar vi köra bondtrolling, då är X-Bustern grym!

Dagen slutade med vinst för “Strandberg”, 6-4.  Jag lyckades iaf dra upp dagens minsta och även största gäddor.
En som alltid bra fiskedag när man har gott sällskap.

Imorgon blir det fiske med Lunkan i “min” sjö. Vi ska då köra vår Jerkbait/Skeddrag tävling. Där vi gjort varsitt Jerkbait och skeddrag. Ska bli så glatt, varken han eller jag har testat dragen innan, så det ska bli spännande. Återkommer med bilder på allt från morgondagen.

Skitfiske!!


Leave a Reply

