Smuttly Dog, Stubby “D”. Dagens finklädda bete 12/6-12

Mitt herrskap,

Idag ska jag presentera ett bete som jag villigt ska erkänna är istortsett ofiskat. Äger ett gäng Smuttlybeten, men istortsett är det bara “Pup” jag använder.

Här vänder jag mig till er läsare. Hur har ni löst det med dessa beten som har tre trekroksöglor. Hoppar ni över att sätta krok i någon ögla?

Jag har upplevt vid fiske med dessa fina beten att det blir trassel med lina, tafs, krok istortsett i varje kast, därav har de blivit liggande. När jag bara slänger ut några meter och kollar gången ser de grymma ut. Men belastar man kastarmen och spöt blir det mer knas än jag önskar.

Men samtidigt vill jag inte sälja dem för de ser grymma ut, gångmässigt och utförandemässigt.

Tips uppskattas!!!!

Färgen på dagens bete är “Atomkrull”. Ser grym ut och börjar väl bli vad man kan kalla en klassisk färgsättning!?

Stubby “D” väger hyfsat tunga 130gram, och mäter 18cm.

En rätt orginell form, nästan som en avlång droppe. Ska nog ägna några dagar i sommar till att bemästra dessa beten. Trodde till en början jag gjorde fel med detta betet för jag trodde jag hade klart för mig att det skulle vara lite av ett sida till sida bete. Men har efter att ha läst på lite om Stubby “D” insett att den stundtals avvikande från sida till sida gången är “rätt”. Den SKA röra sig stundtals oregelbundet och brassa iväg ömsom upp, ömsom ner. Glatt, man lär sig något nytt varje dag.

Kvalitén är grym, alla beten från Smuttly är samtliga köpa beggade, och som synes rätt vältuggade, men syns mest som små små rispor i lacken. Vilket i mina ögon borgar för att herr Smith valt att lägga ner ett bra gediget arbete på lackjobbet.

Priset på en ny Smuttly Stubby “D” ligger på i runda slängar 260:-. Finns på bl.a på en sportfiskeaffär med ett amerikanskklingande namn där en dansk står vid rodret.

20120612-133823.jpg

Vacker i sin enkelhet.

20120612-133830.jpg

Handsignerat, med tjockaste spritpennan Smyttly Stubby “D”.

20120612-133844.jpg

Detaljrik.

20120612-133835.jpg

Undersidan.

20120612-133854.jpg

Fjällen är i enklaste lagen kanske. Men jag gillar Smuttlybetena generellt, just kanske av enkelheten i dem.

20120612-133849.jpg

Detaljbild, signatur.

20120612-133840.jpg

Här syns tydligt den runda droppformade skallen.


Leave a Reply

