Turbo Jack. Dagens ytbete. Mäktiga grejjer. 11/6-12

Dagens bete är ett helt galet jävla bete. Stort som ett as, och flyttar och skvätter extrema mängder vatten.
17cm lång och väger in på 90gram.

Stor propeller som skvätter runt vatten. Perfekt vid denna årstiden som vi har nu.

Vid ensamfiske brukar jag lägga båten parallellt med vassranden och fiska Jacken precis efter vasskanten, alternativt 50-100cm precis utanför densamma. Rakt in i vassen, över grynnor, eller grunda/halvgrunda områden. Testa dig fram.

Ytbeten är underskattat av många. Helt klart ett kul avbrott i jerk/spinnfisket. Huggen kan vara helg sinnessjuka! Gäddan kommer typ som hajen rakt underifrån, och det är oftast helt brutala hugg.

Kostar typ 130-160:-, helt klart värtett köp!

Tillverkas av polska företaget Salmo. Deras modell som de flesta känner till är Slider och Fatso. Jag personligen kör enbart Fatson, även om jag har EN Slider också. (Uppfiskad på Åland). Men Salmo tillverkar även Sweeper. Ett sjukt underskattat bete som jag varmt kan rekommendera.

Just Turbo Jack har tillverkats och funnits i Salmos sortiment sedan 2005, och görs numer i två storlekar. Den jag har på 90gram och en som heter Turbo JR och väger 60gram.

Finns i 3 olika färger, denna Firetiger, en Real Pike och så den mörka Starry Night Orange (se bild nedan).

(Picture borrowed from http://www.salmo.com).

20120611-205925.jpg
Mäktigt stor.
20120611-210017.jpg

Bra färgsättning för oss som uppskattar Firetiger.

20120611-210021.jpg

Stor propeller som flyttar enormt mycket vatten, se filmen ovan.

20120611-210026.jpg

Hela konstruktionen känns stabil. Bakre kroken kan man med fördel sätta lite krympslang över så blir den styv och man slipper kroktrassel med krokarna och lina/tafs.

20120611-210031.jpg

Översiktsbild. En rätt smäcker kropp.

20120611-210035.jpg

Nu har jag inte fiskat just denna speciellt hårt. Men de håller bra för gäddornas stora tänder.

20120611-210039.jpg

Väl värd en investering.

20120611-210107.jpg

Aningens suspekt form kanske?! Eller är det bara jag?!

20120611-210129.jpg
Modellnamn.

20120611-210133.jpg
Salmo, Poland. Bra grejjer!


15 responses to “Turbo Jack. Dagens ytbete. Mäktiga grejjer. 11/6-12

  • Andreas

    Det där betet är grymt, jag har den svarta och den har funkat kanon i Mälaren!

  • reitmond

    Kul att höra, jag har kikat på den svarta när den lite då och då dyker upp på Tradera. Då kanske man ska slå till på en svart!
    Kul att du kikade in Andreas!
    //Klas

    • Andreas

      Ja! Varför inte, man kan aldrig ha för många beten🙂

      Turbo Jack är ett riktigt kul ytbete för det går som fasen och pallar rejält med stryk, och det är det inte alla ytbeten som gör.

      Jag fiskade lite med ACE Scooter innan jag fick tag i en Turbo Jack.
      Scootern hade en överdriven tendens att spricka och ta in vatten direkt vilket i sin tur gjorde att den sjönk som en sten efter bara ett par kast.
      Jag fick åka in till Lundgrens och byta två gånger innan jag gav upp hoppet om den. Riktigt snyggt av Lundgrens att ersätta med nytt bete flera gånger, men trist bete som sprack så lätt. Jag hann få en gädda på den första innan den sprack, och den andra sprack av nerslaget(!) och den tredje ligger i lådan med en spricka längs hela sidan efter två ythugg.

      Ursäkta min off-topic.
      Nu kör jag uteslutande Turbo Jack och den är helt grym!

  • ThePikeFather

    Det är sant, beten kan man aldrig få för mycket av.
    Tycker Salmo rätt generellt håller fint om man jämför med andra dussintillverkade drag.

    Blir lätt trist när saker och ting går sönder till höger och vänster, då tröttnar man lite. Måndagsexemplar gång på gång, då tröttnar man lite.

    Jag har också ett ytbete jag köpte på Lundgrens som jag inte kommer ihåg namnet på eller hittar på deras hemsida. Har inte fiskat apmkt med det, men det har en grym gång. Börjar bli tid för ytbete, kanske ska köra på det lite mer i helgen?! Ska lägga upp bild på det ikväll om jag kommer ihåg.
    Lundgrens är ju trevliga människor, brukar vara mycket fin service där!
    Off topic funkar fint på min blogg. Bara skoj att någon skriver. 🙂

    • Andreas

      Jag håller med, Salmo har både hög och jämn kvalitet.
      Pålitliga och konsekventa.

      Jag blir förvånad att läsa att du inte kör mer med Slider.
      Har du lust att berätta varför?

      Ser fram emot bilden på betet!🙂 Jag ska försöka gräva fram Scootern och fota sprickan.

      Lundgrens är stadiga.🙂

      Tack för att du skriver, grymt kul att läsa om dagens bete etc.

  • ThePikeFather

    Hehe.. Ang. Slidern så är det ingen egentlig anledning. Jag har kört endel med den Slider jag har. Men har inte fått någon firre på den och tycker jag har en hel drös beten som liknar gången och levererar fisk, och har kört med dem istället. Men jag vet att Slidern funkar, för det är sällan någon säger eller skriver något negativt om den. 🙂

    Fiskar du mest i Mälaren eller? Var har du din hemvist?

    • Andreas

      Okej, ja det är nog egentligen samma här. Har en del beten med liknande gång men upplever att Slidern kastar bäst så tar ofta den på rutin.

      Ja, jag bor i Märsta och fiskar mest i Mälaren, från Stäket till Ekoln kan man säga.

      Vart fiskar du själv?

  • ThePikeFather

    Jag bor i Rimbo, och har en närbelägen sjö som oftast får besök av mig. Annars är det endel på Väddö, Värmdö, Öregrund och/eller där kompisar har båtar.
    Har du trist i sommar, så kan jag bjuda på en tur i min sjö. Gäddgaranti utlovas. 🙂 Bara o hojta till.

    • Andreas

      Oh! Ja gärna!

      Rimbo är rätt nära, kanske 40-45 minuter härifrån så det är ju kanonläge!

      Jag kommer mer än gärna över på fiske när det passar för dig, hur ser tex 23 eller 24 juni (dvs nån dag nästa helg) ut? Eller funkar vardagar bättre för dig?

      Tack Klas! Kanonkul erbjudande🙂

    • Andreas

      Men vafasen, jag fattade först nu att det är midsommar den helgen.

      Haha, ursäkta, fisket tar över mitt logiska tänkande ibland.
      Jag tar tillbaks förfrågan och hör av mig senare i sommar om det är okej😉

  • ThePikeFather

    23/24 finns risken att jag firar efterdyningar av midsommar, och jag vet inte riktigt var jag firar midsommar heller än. 🙂
    Men jag kommer ha rätt mycket semester i Juli iaf.
    O nu såg jag att du skrev mer.. heheh.. Precis. Det är en öppen inbjudan till dig. Mejla ditt namn till: thepikefather@hotmail.com så “addar” jag dig på Facebook, (om du nu använder FB, så blir det enklare att hålla kontakt inför sommaren.)

    • Andreas

      Tack Klas! Ja, jag blev lite för ivrig där.😉

      Jag hör av mig på mailen om Facebook så planerar vi nåt i juli, det vore kanon!
      Jag ska bara laga ett bränsleknas i båtmotorn så bjuder jag tillbaks med Mälarfiske, om det kan vara nåt?

  • ThePikeFather

    Hehe.. ingen fara.
    Blir perfekt det. Mälarfiske och fiske generellt låter prima.
    Förhoppningsvis kan jag bjuda tillbaka efter det med lite insjöfiske i Gimo efter det.

  • Andreas

    Tjena Klas!

    Ursäkta fördröjningen, nu har jag fotat ACE Scootern, och man ser Turbo Jacken i bakgrunden lite grand😉

    Nu ska jag i väg till Jönköping över helgen och köra gädd- och göstävling.

    Ha en bra helg och skitfiske!

  • ThePikeFather

    Tjo,
    Galet att det spricker sådär, inte bara en, utan flera gånger. Var på Lundgrens idag och höll just den modellen i handen, dock i andra färger.
    Kika på dagens inlägg så ser du vilket ytbete jag slog till på. 😀

    Håller tummarna att allt flyter på bra med tävlingen och att alla sköter sig. 😀

    Själv drar jag en lördag-söndag i mina hemmavatten!

    Detsamma till dig och skitfiske!!

Leave a Reply

