10,8kg gädda. Dagens fiske 20/5-12

Dagens fiske, nu har det äntligen släppt, efter att ha nollat under gårdagen. Lyckades lura upp ett bra gäng gäddor (10-15st?). Tappade faktiskt räkningen och efter att min vän Geoff dragit upp sin gäddmamma var inte antalet fiskar det viktiga.🙂

Vi kan börja med att nämna att Geoff är mannen som kör utan tafs, det är mer sportsligt säger han. Bara en sån sak är värd respekt.🙂 Jag lärde honom att köra utan tafs heter på svenska vansinne, därefter avslöjade jag vad vansinne blir översatt till amerikanska.

Vi var i endel av min sjö som sommartid är överfull av vass/nate/gräs osv, men nu har enbart näckrosorna hittat upp. Körde mest vassbeten och gäddspinnare. Vi var väl halvvägs in på dagen, jag hade tidigare under dagen håvat upp en massa gäddor med vikter på 2-3+ kg. Geoff låg stabilt på 2 gäddor landade. Min amerikanska vän körde lite lättare utrustning och som sagt utan tafs. Bild på mästardraget syns längre ner bland bilderna. Ungefär på samma plats där min vän Linus fick en 6,5kg´s för några veckor sedan smackade den på. Det är kanske 1,5-2 meter djupt precis där och rätt fullt med näckroser. Fighten fångade jag på film, ett rätt långt klipp, men orkar ni så titta, glatt att se! Första 10+ gäddan fångad i min sjö. Äntligen! Jäklar vad glad jag blev, att det inte var jag som äntligen fick 10:an gjorde inte så mkt, det var så skoj att bara få vara med. (men ja, såklart önskar jag få en själv).🙂

Strax efter det att Geoff dragit Grand Madame, så svidar jag om på tafsen och sätter på en vit/röd M/G-spinnare, slänger ut den i ungefär samma område och får hugg halvvägs in till båten. En pigg dam på 4,93kg blir min toppnotering under dagen.

Fisket bedrevs från båt, motsvarande en Oskwig 330 med elmotor, så sweet med elmotor! Kommer aldrig vilja åka i “min” sketna läckande båt igen.🙂 Allvarligt, elmotor och ny, icke läckande båt står högt upp på önskelistan nu.

Idag testade vi även endel platser runt sjön som tidigare gapat tomma med gäddans närvaro. På några av dem fick vi upp hyfsade gäddor på 2-2,5kg. Det var glädjande.

En underbar dag på sjön, med kaffe och mycket trevligt sällskap!

10+ in lake xxxxxxxxx, check!


10,8kg gädda fångad utan tafs. Så jäkla snyggt jobbat Geoff. (I all iver så glömde vi gäddsäcken vid vägning, men den var med).


C&R. Återhämtade sig riktigt snabbt efter en så lång kamp. Mäktig upplevelse!!

20120520-224404.jpg

Impressive pike, the biggest I´ve seen so far in my life. 10,8kg and 107centimeters.

20120520-224522.jpg

Mr Geoff, presenting his record fish. Nice one Geoff!

20120520-224527.jpg

Look at that pikes head. The girth of that pike was awesome!!!

20120520-224531.jpg

R-e-s-p-e-c-t!

20120520-224552.jpg

The winning lure. RIP, that lure was later on extracted and put to sleep by another strong pike.🙂

20120520-224620.jpg

Min största gädda under dagen. 4,93kg. Ett yngel jämförelsevis. (Totte, du ser vilket drag som ligger laddat på jerkbaitspöt)🙂

20120520-224625.jpg

Lång var hon, 4,93kg. Hur mycket jag än försökte så ville hon inte väga över 10kg.🙂 Tog på M/G spinnare, vit/röd.

20120520-224630.jpg

Geoffs ankare, så jäkla smart och effektivt. Bästa!


6 responses to “10,8kg gädda. Dagens fiske 20/5-12

Leave a Reply

