Gör dina egna spinnerbaitriggar/LF-buzzers/BladeStyles osv. Pimp your bete gubbe! :)

Jag skrev tidigare om mina spinnerbaitriggar och LF-buzzers och idag läste jag och skrev om Johan Ruhe från Kanalgratis hemsida. Där såg jag en bild som var på en McMio med en riggning som inte är standard. Där klickade jag såklart, jag har en förkärlek till beten där “folk” tänkt till och testat på något nytt. I det här fallet var “folk” Pontus Sjölund som ni säkert är bekanta med sedan tidigare?! Bild kommer längst ner i detta inlägg.

Kanske inte är P.S som uppfunnit själva riggningen och det finns säkert massor med folk som gjort sånthär i alla tider. Det vet jag inget om, och bryr mig inte speciellt. Nu var det i alla fall tredje gången P.S bjussat på glada tips. Den här sista kommer jag kapa rakt av!

Nu till Spinnerbaitriggen och LF-buzzern. Hoppas bilderna visar hur man gör!?

20120502-211023.jpg

En riggad Buster Jerk.

20120502-211034.jpg

Närbild. Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser. Måste t.ex inte vara willowblade som jag använt, testa med Colorado, Indiana, Olympicblade osv.

20120502-211106.jpg

LF-Buzzern är riktigt grym. Propellern roterar och spinner helt sanslöst enkelt. Går att veva in riktigt långsamt, endast sjunkhastighet på betet och djupet sätter gränser. Med en paddelförsedd McTail gungar betet helt sinnes bra!! Jag föredrar att fiska denna rigg med liknande beten, Salmo Fatso fungar även den helt sinnes bra!

20120502-211111.jpg

Närbild LF-Buzzern. Fluokulorna finns även som gula, och silverdelarna finns i guldfärg också.

20120502-211118.jpg

Vad som behöver köpas för att kunna göra ovan visade riggar. Nu blir det reklam för Lundgrens igen, finns säkert att köpa delar på fler ställen. Men jag handlar på Lundgrens när jag behöver sånt här, så det bjuder jag på.

Propellern kostar 16buppaleros, och Rostfria wiren kostar 15 buppaleros för 5st á 33cm. Just ja, Crosslockhakar behöver man också, 20:- för 7st, så det är inga pengar med tanke på att delarna räcker till fler än 1 uppsättning.

Bra tänger är också att rekommendera! 1,3 millimeter wire är sannerligen inte det enklaste att arbeta med.

Som jag skrev kommer här en bild på Blade Style. Även här är det bara o testa de “blade” man tror på. På bilden är det riggat med ett lekande och ett Colorado Blade.

Längst bak, Colorado Blade i ett lekande. Kroken riggas med två eller fler splitringar och med en krok något större än vad den är normalt riggad med.Väsnas en massa, jag gillar tanken!!  🙂

Klicka på McMiobilden för att komma till artikeln, signerad Pontus.


Leave a Reply

