Gör din egen jerkbaittafs.

Som jag tidigare skrivit om är inte köpejerktafsar helt gratis. Jag har slängt bort för mycket tafs och beten på sistone, så tänkte fixa egna tafsar.
Grävlingen på Fiskesnack har en grym lathund till hur man knytet egna tafsar. Det var precis det jag skulle göra också. Men denna titaniumwire e baske mig inte knytbar som de sa i butiken på Lundgrens. På tredje varvet när man vevar wiren är den på bristningsgränsen. Så det blev en annan lösning. Tog lite bilder om ngn annan vill göra sina egna tafsar.

20120428-222532.jpg

Allt som behövs: Titanium wire, Wirelås, Lekare, Crosslockhakar, Tång.

För att få till wirelåsen behövs en speciell tång, ni förstår när ni ser nedan bilder.

20120428-222541.jpg

Lekare och Crosslock.

20120428-222548.jpg

Om du öppnar båda byglarna på crosslockhaken får det lättare att få på lekaren.

20120428-222556.jpg

Färdigt!

20120428-222604.jpg

Steg1. Trä på ett wirelås och trä igenom wire genom lekare.

20120428-222618.jpg

Böj wire och trä igenom wirelås.

20120428-222626.jpg

Wirelås funktionen är den längst in på tången som ser ut som en kulle.

20120428-222632.jpg

Korrigera wirelåser så du får den ögla som du önskar. Sen trycker du till wirelåset för kung och fosterland.

20120428-222638.jpg

Så här ser wirelåset ut när det fått sig en tryckare.

20120428-222650.jpg

Den övre blev perfekt. Man vill ha Wire “in” på ena sidan och Wire “ut” på varsin sida av wirelåsets intryckning.

20120428-222659.jpg

Nu är crosslockhakensidan färdig. Det skulle räcka med ett wirelås sa killen i butiken. Men jag körde dubbelt på några.
Edit: På turen idag gick en av mina hemmasnidade tafsar upp, den hade två wirelås. Så tryck till JÄVLIGT hårt!!!

Klipp även av överflödig wire som kommer “ut” ur wirelåset.

20120428-222744.jpg

Nu är det lekandets sidas tur. Nu “häller” du på två krymsslangsbitar (som bilden visar) och ett eller två wirelås beroende på vad du önskar. Sen gör du samma förfarande på lekande som ovan med crosslockhaken.

20120428-224727.jpg

Rätt storlek på krymslang är 2,4mm, finns på Clas Ohlson och kostar 20:-.

20120428-232154.jpg

Sen är det enbart att elda lite lätt med tändare eller tändstickor på krympslangsbitarna.

20120428-222809.jpg

3 stycken färdiga. En blev lite kort, men vaffan, det e första försöket, jag råkade glömma stoppa i krympslang. Missar man det får man vara utan, eller som jag knipsa felaktiga biten wire och göra om.

20120428-222818.jpg

Crosslockhakesidan, med krympslang på plats.

20120428-222825.jpg

Lekandesidan med krympslang på plats.


4 responses to “Gör din egen jerkbaittafs.

  • SimpZeN

    Hej!

    Jag kör även jag med egna tafsar, vill bara tipsa om att knyta tafsarna istället för att köra wirelås. Mina knutna tafsar har än så länge aldrig gått upp. (kör iofs 60 lbs istället för 75 lbs som är lite lättare att knyta)

    Går dessutom mycket snabbt att knyta tafsarna och skippa krympslangen.

    Sen så försöker jag hålla tafsen så lätt som möjligt genom att skippa lekandet vid beteslåset. (Kör med detta lekande om jag kommer använda spinnare dock)

    Fortsatt trevlig läsning, dina “dagens bete” inlägg är mycket intressanta!

    • ThePikeFather

      Tjo,
      Glatt o ha dig här Simpzen.
      Tanken var faktiskt o knyta tafsarna från början, men det var i varje fall för mig helt omöjligt att lyckas. Med facit ihand är det alla dagar i veckan att rekommendera att knyta ist för wirelås. Känns mycket säkrare.
      Tiden i sig bryr jag mig inte så mycket om, det är lite avkoppling att meka beten, utrustning och så.
      Kul att du gillar “dagens bete”, det glädjer mig.
      Kul att du läser det jag skriver!
      Respekt!
      //Klas

  • Gustaf

    Tjena!

    Jag kör på samma sätt som dig med wirelås och krympslang. Ett tips är att trä wiren en tredje gång genom wirelåset, då är det nästan omöjligt att låset ska gå upp. Det var den lokala fiskebutiken som tipsade mig och det har aldrig gått upp för mig.

    Passar på att tacka för den underhållande läsningen du bjuder på!🙂

    Vänliga hälsningar, Gurra

Leave a Reply

