Säkerhet på sjön och till havs

Till sjöss och till havs kan endel tycka att flytväst känns otymplig och ivägen och hoppar därför över användandet av en sådan.

Fördelarna med att använda flythjälpmedel behöver jag inte ens nämna här, tror de flesta är på det klara varför ett flytplagg är bra. . (!?)
Jag använder min Baltic Winner 150 varje gång jag är ute och fiskar. Ensam likväl som när jag har sällskap. När man väl har räddningsvästen på sig märker man inte ens av den.

Fick den i julklapp för några år sedan av min sambo. Kanske det bästa man kan få.

20120425-135135.jpg

Vikten är knappt värkbar när man har den på sig.

Foten i remöglan, och sen trä på sig resten som en ryggsäck.

40-150kg, däremellan är vikten på brukaren baserad.

Denna modell har automatisk och även manuell gasuppblåsning. Om inte västen löser ut vid vattenkontakt drar man i den röda “pluppen” så blåser den upp sig.

Man “låser” västen med klickfunktion, kallas för snabbspänne.

20120425-135204.jpg

Fleecetyg vid halsen gör det bekvämt. I sanningen namn är det inget jag tänkt på då jag alltid har kläder på mig (på sjön that is). Men skadar ju inte!  :)

Nu i helgen när jag och några vänner var vid Öregrund och fiskade råkade vi ut för vädret som gud glömde. All nederbörd samtidigt från alla vindens riktningar.
Fick tack och lov låna en flytoverall från “Strandberg”, vilket var bland det skönaste jag har haft på mig i hårdare väder.

Utan den hade jag nog inte överlevt!?  Hehe.. kanske inte riktigt så illa. Men något som är riktigt säkert är att till i höst kommer jag äga en egen flytoverall.

Visar tjock buk på liten snipa. Fick låna mig en Normarks Sundridge Crossflow.  Mycket bekväm.

Har kikat lite på Imax Premium. Dogger har förra årets modell för ynka 1195:-. Någon som har erfarenhet av denna overall?

Helt ok snygg, med tanke på att flytoveraller har nackdelen att de ska väl synas kan jag tänka. Sen att synas innebär grälla färger och reflexer är väl inte såå skoj?!.

Denna slipper man iaf inte skämmas i mina ögon.  :)

Hur är det att köpa flytoverall begagnat? Något man ska tänka på?  Jag menar, det är ju inte direkt några delar som slits mer än det man ser? Eller?!


Leave a Reply

