Salmo Fatso. Dagens bete 16/4-12

Här kommer ett av mina beten som till 99 turer av 100 ligger nedpackat i beteslådan. Betet heter kanske inte helt obekant Salmo Fatso. Just denna storleken på modellen heter Fatso10, och är just 10cm lång. Funkar att fiska året om. Just min modell är den sjunkande modellen men finns även som flytande. Oftast spinnfiskar jag hem denna, den är grym att köra utefter vasskanter med. Lagom långa vevstop baserat på hur djupt det är där man fiskar. Oftast smäller det till efter vevstop.
Modellen ska enligt tillverkaren vara bäst på djupet 2-3m, men går ypperligt att köra tightare ytan under varma sommardagar med lite hurtigare invevnings/jerktempo.
Fatso kostar dryga 100-150:-. Kan tipsa om Beten.nu som brukar ha bra priser på Salmos sortiment. Finns även en Fatso14, som jag har några av. Men jag tycker den är lite i tyngsta laget med sina 95-105gr. Men visst, det händer de får följa med också.

20120416-074619.jpg
Sjunkande, då väger Fatso ca: 52gram.

20120416-074727.jpg
Detta betet med färgen TT har istortsett fångstgaranti i min sjö.

20120416-074856.jpg
Modellbeteckningen.

20120416-074942.jpg
Har du ingen Fatso10 i din arsenal så kila iväg till butiken och köp en. Rimligt pris, och bra egenskaper på draget.

20120416-075117.jpg
Bra gång på Fatso, och lättkastat.


Leave a Reply

