Köpa båt. Snart är det dags.

Jakten på båt har pågått på nätet under hela hösten, vintern och våren. Utbudet är relativt stort, men smakar det så kostar det.
Då jag är förstagångs båtägare, känns det overkill både ekonomiskt o nyttomässigt att köpa ny och fin stoor båt. Lagt upp bild på önskade optimalbåtar.

Helst en styrpulpet, men absolut inget krav. Ska vara lättrailad och hållbar. Allt lullull som kastdäck, sump, spöförvaring osv är egentligen bara grädde på moset och inte heller något krav i alla fall inte i dagsläget. Dessa båtar jag har på bilden nedan är kanske inte de billigaste med motor och trailer. Men det är de som faller mig i smaken.🙂

Bilder lånade från: linder.se, buster.fi, trackerboats.com, quintrex.se och american marine & motorsports.

Modellerna ovan är:

  • Alumacraft Pro175 och 145CS,
  • Ultracraft 169C,
  • Quintrex 440 Hornet
  • Linder Sportsman 445 Basic och Catch
  • Buster M, S och SCC
  • Tracker Super Guide V16SC och V16 Laker Deep V.

En mer verklig bild av båtköp iår kanske inte är lika glädjande. Men jag vill ju ha en båt att ta med mig på nya sjöupptäkter, hälsa på fiskefolk, åka på tävlingar osv och det gärna NU.

Har DU tips på en bra båt för en billigare penning, skriv gärna i kommentarsfältet. Nedan bild visar inte direkt de båtar defacto som jag vill köpa, utan visar ungefär vad jag är på jakt efter.

Det jag söker bör vara:

-Jag har inte bestämt budget. Sist var jag inne på ett tak av 30´, men är inte oäven att skjuta till ca: 20´. Men det e baske mig max med 50´. Men då vill jag ha båt+motor+trailer.

-Ungefär 4,1-5m lång,

-Gärna en bred båt, 1,75-1,80 eller mer.

-Helst stylpulpet, men funkar även utan.

-Gärna en sjövärdig båt. Ska främst användas i insjöar, men vill även kunna ta turer i skärgårdar i landet.

-Helst lättrailad.

-Helst 4-taktsmotor, men 2 går väl bra också.

-Hög tophastighet är inget som jag måste uppnå. Men runt 20knop är väl ngn form av riktmärke.

Båtbilder lånade av blocketannonser. Vill någon säljare från blocket få bort sin bild så hör av dig så plockar jag bort just din bild.

Aaaaah, nu blir jag ännu mer sugen på båt. Vill komma ut nyss o fiska. Men bara halvdag imorgon kvar, sen bjuds det på påskfiske. Det kan jag lova.


Leave a Reply

